Er is weer een geval van “cryptojacking”  gedetecteerd op YouTube en opgelost door Google in de loop van deze week, meldde Ars Technica vrijdag, 26 januari. Volgens het rapport zijn anonieme hackers erin geslaagd om advertenties op YouTube uit te voeren die de CPU van de bezoekers hebben verbruikt stroom en elektriciteit om cryptocurrencies voor de mallware makers te minen.

De gebruikers begonnen deze week met het plaatsen van klachten op sociale media en vertelden dat hun antivirusprogramma’s cryptocurrency-mijncode hadden aangetroffen in de advertenties die door YouTube aan hen werden getoond.

Volgens het rapport van het cyberbeveiligingsbedrijf Trend Micro zijn de aanvallers erin geslaagd om mining-malware op YouTube te plaatsen via het Google DoubleClick-  advertentieplatform. De advertenties waren onevenredig gericht op gebruikers uit Japan , Frankrijk , Taiwan , Italië en Spanje .

De overgrote meerderheid – negentig procent – van de advertenties gebruikte JavaScript-code van -secret-crypto-pirate-miner" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Coinhive , een controversieel cryptocurrency- miningplatform waarmee abonnees inkomsten kunnen verdienen door de computerkracht van anderen op een ongeautoriseerde manier te gebruiken.

Zoals vrijdag door Trend Micro is ontdekt, zijn de YouTube-advertenties verantwoordelijk voor een drievoudige toename van miningdetecties wereldwijd.

Lees hier het volledige bericht over Crypto Mining Mallware