We schrijven al jaren over crypto-regelgeving in Nederland en Europa. Een van de grootste, toekomstige veranderingen is MiCA, een pakket regels dat al is goedgekeurd door het Europese Parlement. Wat blijkt, in de kleine letters staat iets waar crypto-influencers rekening mee moeten houden.

Wat is MiCA?

MiCA staat voor Markets in Crypto Assets, een set regels waarmee van de Europese Unie om crypto te beteugelen/consumenten te beschermen/innovatie te bevorderen (kies er maar een). Ambtenaren van het Europees Parlement stemden in oktober met 28 tegen 1 voor de wetgeving.

Er komt nog een laatste stemming voordat MiCA definitief wordt aangenomen. Als het voorstel wordt aangenomen, dan zal deze op zijn vroegst in 2024 ingaan.

Kleine regeltjes en finfluencers

De nieuwe regels omvatten vrijwel het gehele spectrum, van stablecoins tot mining tot nonfungible tokens (NFT’s) tot het witwassen van geld. Er zijn echter ook clausules in begraven die van invloed kunnen zijn op crypto-influencers.

Patrick Hansen dook in de regels en hij vond deze kleine letters. Hansen is beleidsdirecteur bij Circle, bekend van stablecoin USDC. Hij zegt dat er clausules zijn die voor problemen kunnen zorgen voor crypto-influencers die op social media commentaar geven op de cryptomarkt. Deze influencers zouden volgens MiCA transprant moeten zijn over hun motieven.

Nog vaag wat bedoeld wordt

Als ze worden geacht te profiteren van de effecten van hun acties, zal dit worden beschouwd als marktmanipulatie in de EU zodra MiCA van kracht is.

De terminologie is vaag, en de regels open voor interpretatie. In theorie zou Elon Musk voor het delen van een Dogecoin-afbeelding al aangepakt kunnen worden.

Velen vragen zich af waarom deze regels alleen van toepassing zijn op crypto, en niet op andere activa. Ergens klinkt dit deel van MiCA niet eens zo heel slecht. Het zou meer transparantie vragen van crypto-influencers en shillers (crypto-taal voor iemand die zijn eigen cryptobezittingen aan de man wil brengen).

Controle en handhaving

Het probleem met dit soort ambitieuze regels is dat vaak niet duidelijk is hoe dit zal worden gecontroleerd en worden gehandhaafd. Toch is het duidelijk dat de EU op het punt staat het veel moeilijker te maken voor de crypto-industrie en alles wat daarmee samenhangt.

De introductie van MiCA maakt het niet alleen strenger voor de crypto-industrie in Europa, maar op sommige vlakken ook simpeler. Niet langer hoeven crypto-aanbieders bij elke afzonderlijke centrale bank een registratie aan te vragen, dit hoeft nog maar een keer in Europa.

Grote speler Europa

Op 2 november zei MiCA-rapporteur Stefan Berger dat deze regelgeving nodig is als ‘Europa een grote speler wil zijn in het cryptospel.’

MiCA als wetsvoorstel introduceert drie subcategorieën van crypto-activa. Deze zijn gebaseerd op de vraag of een crypto zijn waarde probeert te stabiliseren ten opzichte van andere activa. Het stabiliseren gaf het al weg, maar MiCA wil het wilde westen van stablecoins beteugelen.

We kennen het bekende riedeltje inmiddels: Consumenten moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Witwassen moet worden tegen gegaan. Terrorisme mag niet met Europees geld gefinancierd worden.

Om dit allemaal voor elkaar te krijgen moeten cryptobedrijven net zo streng, al dan niet strenger worden gereguleerd als banken.

The post Influencers moeten voorzichtiger crypto bespreken, kan marktmanipulatie zijn appeared first on BLOX | Nieuws.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!