Het Ministerie van Financiën is een nieuwe campagne gestart met als doel jongeren te waarschuwen voor de risico’s van crypto. De ‘Slim in Crypto‘ campagne, afgekort “sic,” komt op een moment waarin de markt in zwaar weer verkeert en dat is geen toeval, aldus beleidsmedewerker Yannick Déjean van het ministerie in antwoord op vragen van Crypto Insiders.

‘Crypto koersen zijn enorm volatiel’

Wie het crypto nieuws volgt zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van de huidige staat van de markt. Bitcoin (BTC) is flink onderuit gegaan en bij veel altcoins is het beeld nóg dramatischer. “De afgelopen maanden, waarin de prijzen van crypto’s eerst enorm zijn gestegen, om daarna weer hard te dalen, hebben laten zien dat crypto’s zeer volatiel zijn,” stelt Déjean.

Daarbij is het de afgelopen maanden duidelijker geworden dat steeds meer jongeren de crypto-wereld binnenstappen, soms naar aanleiding van uitspraken van een ‘finfluencer.’ Dat zijn personen op bijvoorbeeld YouTube die video’s maken over crypto en beleggen in het algemeen: “De problematiek rondom finfluencers is duidelijker geworden, onder meer na de interventie van de AFM eind vorig jaar.”

Kortom, het doel is om vooral jongeren bewuster te maken van de risico’s omtrent crypto. Zo vind je in dit artikel 7 tips waarvan een zich richt op de bovengenoemde finfluencers:

“Doe altijd je eigen research! Investeer nooit blind in een munt omdat iemand anders zegt dat je dat moet doen. Zij komen toch wel aan hun poen.”

Steeds meer jongeren kopen crypto

De crypto-industrie is enorm populair onder jongeren. Dat is wellicht niet gek aangezien crypto om nieuwe technologische innovaties draait, zich razendsnel ontwikkelt als markt en de koersen in het verleden natuurlijk flink zijn gestegen.

In tegenstelling wat je misschien zou denken is het niet verboden voor minderjarigen om crypto te kopen. “Wel is het zo dat de ouder/voogd van de minderjarige volgens de wet een aankoop/contract dat een minderjarige heeft afgesloten kan terugdraaien als de ouder/voogd hier geen toestemming voor heeft gegeven,” legt Déjean uit.

“Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een grote groep jongeren in crypto’s zit. Uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken bleek bijvoorbeeld dat 14% van de mbo-studenten crypto’s heeft.”

Mocht je een beginner zijn dan is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen op de campagnepagina. Hier vind je verschillende artikelen met tips voor hoe om te gaan met crypto, het traden ermee en meer waardevolle informatie!

The post Analyse: Ministerie start campagne over risico’s crypto, we vroegen waarom
appeared first on Crypto-Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!