Crypto bedrijven hebben de weg naar marketing gevonden. Ze bieden reclame aan op op allerlei manieren. Sportevenementen worden zo onder meer gesteund door grote bier- en automerken. Maar steeds meer crypto-platformen en online casino’s zijn tegenwoordig ook zichtbaar op sporttenues. Hoe komt dat eigenlijk, maar eerst en vooral: waar komt sponsoring in de sportwereld eigenlijk vandaan?

Ontstaan van sponsoring in sport

Sponsoring is geen nieuwe trend. De oorsprong ervan valt zelfs te achterhalen naar 1896. Toen ontdekte filmproducent Kodak de mogelijkheden van sponsoring tijdens de Olympische Spelen in Athene. Nadat ze het evenement dat jaar financiële steun hadden verleend, merkten ze een aanzienlijke verbetering in het imago van het bedrijf. Vier jaar later waren er op de Olympische Spelen in Stockholm meerdere Zweedse bedrijven die het sport-event sponsorden. Sindsdien namen meer en meer grote merken sportevenementen op in hun marketing strategie.

In de tweede helft van vorige eeuw werd sponsoring nog groter. Dankzij radio- en televisie-uitzendingen van grote sportwedstrijden werd reclame nog meer in verband met sport gebracht. Het was bouwmachine-fabrikant Caterpillar die in 1967 voor het eerst de Duitse voetbalploeg Wormatia Worms in een tenue stak, voorzien van het tegenwoordig alom bekende CAT-logo. Hoewel de Bundesliga niet tevreden was, moesten ze in 1972 wel toegeven aan t-shirtreclame, toen er steeds meer merken bepaalde ploegen financieel steunden in ruil voor hun logo op het tenue.

De Verenigde Staten volgde het idee snel. Sporthelden en topatleten tekenden sponsorcontracten, zoals ze vandaag standaard zijn. Tegen eind jaren ‘70 was sponsoring niet meer weg te denken bij grote sportgebeurtenissen. Sporters kregen niet alleen kledij aangeboden, ze kregen steeds meer riante bedragen in ruil voor het uitdragen van een bepaald merk.

Sponsoring in sport door crypto bedrijven

Commercialisering in sport groeide zo uit tot een miljarden business. Evenementen, tv-programma’s, zelfs sportstadia nemen de naam van hun sponsor over. Het is een ideale manier om op korte tijd een grote naamsbekendheid op te bouwen en potentieel cliënteel te bereiken.

Dat hebben ook bepaalde crypto-bedrijven ontdekt. De afgelopen jaren was even moeilijk voor vele sportclubs. Vooral kleinere clubs zwichtten voor de druk en grote bedragen die crypto-sponsors neertellen. Zo is het crypto beleggingsplatform eToro tegenwoordig te bezichtigen op de shirts van SBV Vitesse, Online cryptohandel Knaken.nl steunt dan weer ploegen zoals Ajax, Feyenoord en Sparta Rotterdam.

Maar daar stopt het niet, integendeel. De meeste Europese voetbalploegen ontvangen tegenwoordig wel een of andere vorm van sponsoring via een crypto-platform. Enkele voorbeelden zijn de op crypto gebaseerde bookmaker sportsbet.io (Southampton), Jetcoin (Derby County) en crypto-casino Stake.com (Watford). eToro steunde naast Tottenham Hotspurs zelfs de gehele Engelse Premier League. Naar de steunbedragen die daarachter schuilgaan hebben we het gissen, want die worden niet gepubliceerd.

Ook in andere sporten is sponsoring door crypto-platformen legio geworden. Kijk maar naar de sponsordeal die Red Bull F1 Championship net afsloot met FuturoCoin. Het team van Max Verstappen ontvangt overigens steun van Bybit. Tijdens de Amerikaanse Super Bowl sponsorden heel wat cryptobedrijven het event, waaronder FTX en crypto.com. Zelfs in het UFC boxen worden sponsorcontracten afgesloten met grote crypto-namen zoals LiteCoin en BitStarz crypto-casino.

Ter conclusie

Influencers en sterren uit alle niches worden aangesproken om crypto meer bekendheid te geven. Je kan haast geen YouTube-video meer kijken die niet gesponsord is door een merk. Soms zijn deze gerelateerd aan het onderwerp van de video, maar dat is geen vereiste. Het was dus een kwestie van tijd vooraleer ook sportteams en atleten onder de hamer gingen voor de enorme sponsoringsbedragen die crypto-platformen of casino’s bieden.

Sommige marketing-experts maken zich zorgen over waar deze sportclubs zich aan verbinden, of welke gevolgen dat kan hebben. Het gaat de sportclubs duidelijk niet om bescherming van de consument, maar eerder om de enorme geldbedragen die de sponsordeals met zich meebrengen. Soms met alle gevolgen van dien. Denk maar aan het fiasco met de Floki-munt, die een sponsordeal met onder meer FC Twente had. De munt steeg enorm in waarde na een aantal succesvolle marketingcampagnes, maar zakte even snel weer weg tot slechts 20% van haar hoogtepunt. Toch iets waar een sportclub best even bij stilstaat, alvorens een sponsorcontract aan te gaan.


Bovenstaand artikel is een ingezonden stuk en valt buiten de verantwoordelijkheid van Crypto Insiders. Dit is geen financieel advies en onze analisten zijn geen financieel adviseurs. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Raadpleeg altijd een adviseur bij het maken van financiële beslissingen. De informatie en tips die op deze website worden verstrekt dienen alleen voor educatieve doeleinden.

The post Analyse: Steeds meer crypto bedrijven sponsoren sportploegen
appeared first on Crypto-Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!