Deze week kwam er bijzonder goed nieuws naar buiten voor de adoptie van crypto, en dan in het bijzonder van non-fungible tokens (NFT’s). De bekende game-ontwikkelaar Ubisoft gaat namelijk op Tezos (XTZ) gebaseerde in-game objecten onderdeel maken van zijn games! Toch is niet iedereen even blij met dit nieuws. In Timo’s take van deze week kijk ik naar de grote uitdaging waar game-ontwikkelaars mee te maken krijgen nu zij steeds vaker crypto omarmen.

Tezos in mainstream games

Laten we het nieuws eerst vanuit een positief perspectief bekijken. Het nieuwe Quartz platform van Ubisoft maakt het voor gamers mogelijk om in-game items te bezitten die zijn gelinkt aan NFT’s. Het voordeel hiervan is dat een digitaal item ook echt uniek is en tevens buiten een spel om verhandeld kan worden.

Zeker in het licht van de opdoemende metaverse is dit interessant. Gamers kunnen unieke en schaarse items bezitten en hiermee ook daadwerkelijk geld verdienen. Al die uren die je in een game stopt om je character te trainen en unieke items te verzamelen kunnen zodoende ook iets opleveren in de echte wereld.

Games en crypto zijn wat mij betreft daarom bij uitstek een bijzonder interessante combinatie. Het kan games een nieuwe dimensie geven die spelers nog meer motiveert om te blijven spelen. Toch zien we nu flink wat kritiek vanuit de gaming community op de stap van Ubisoft.

NFT’s een manier om games uit te melken?

Binnen de gaming wereld kennen we natuurlijk al unieke items die je bijvoorbeeld uit de welbekende loot boxes kan halen. Ook in-game geld (niet op crypto gebaseerd) is een interessant verdienmodel voor ontwikkelaars. Kijk bijvoorbeeld naar Rockstar met GTA 5, dat al sinds 2013 bestaat. Rockstar verdiende vorig jaar nog meer dan $900 miljoen aan dit spel! Met het uitblijven van GTA 6 wordt Rockstar steeds vaker verweten dat het GTA 5 aan het uitmelken is zonder echt moeite te doen om met iets nieuws te komen.

De kritiek op Ubisoft rust op hetzelfde idee: De lancering van Tezos NFT’s is volgens velen een manier om de Ghost Recon games nog verder uit te melken. Ubisoft zou minimale moeite doen om het spel zelf ook echt te verbeteren. De aankondigingsvideo werd met enorme kritiek ontvangen. De video heeft naar verluidt een like-dislike ratio van 96%.

Ondanks dat het een zeer goede stap is voor de adoptie van blockchain, zullen game-ontwikkelaars een balans moeten vinden tussen het uitmelken en innoveren. Uiteraard moeten game-ontwikkelaars ook geld verdienen, maar wel op een smakelijke manier.

The post Analyse: Timo’s take: Tezos explodeert na Ubisoft nieuws, maar niet iedereen is blij
appeared first on Crypto-Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!