Waarom gameplatform Steam bitcoin en NFT verwijderde

Steam, het zeer populaire PC gaming platform van Valve, accepteerde tussen 2016 en 2017 betalingen met bitcoin (BTC). Echter stopte het bedrijf hier eind 2017 mee.

Gabe Newell, de president van Valve, sprak hierover onlangs met het Britse tijdschrift PC Gamer. Newell vertelt dat bitcoin betalingen op Steam werden gestopt omdat maar liefst 50% van alle transacties frauduleus waren:

“Het probleem is dat veel van de actoren die zich in die sector bevinden, geen mensen zijn die je met je klanten wilt laten communiceren. We hadden problemen toen we cryptocurrencies als betalingsoptie begonnen te accepteren. 50% van die transacties was frauduleus, wat een verbijsterend aantal is. Dit waren klanten die we niet wilden hebben.”

Aldus Newell. Een andere reden voor het verwijderen van bitcoin betalingen was de zeer volatiele koers. Newel zegt dat het een “complete nachtmerrie” was voor klanten wanneer een computerspel de enige dag $10 kostte en de volgende dag $100. Toch heeft Newel niets tegen blockchain en distributed ledger -technologie, al ziet hij nog niet het nut ervan:

“Er zit echt veel interessante technologie in blockchains en het uitzoeken hoe een gedistribueerd grootboek moet worden gemaakt. Ik denk echter dat mensen nog niet hebben ontdekt waarom je eigenlijk een gedistribueerd grootboek nodig hebt.”

Newell licht ook NFT verbod toe

Een dergelijke opmerking maakt Newell over NFT’s. Steam verbood kortgeleden namelijk ook spellen met non-fungible tokens (NFT). Newell ziet niet inherent iets verkeerds aan deze technologie, maar zijn ervaring is dat ze over het algemeen gebruikt worden om klanten af te zetten:

“Er is een verschil tussen wat het zou moeten zijn en wat het momenteel in de echte wereld is. En dat is een beetje waar we waren met de op blockchain gebaseerde NFT-dingen: zoveel ervan zetten klanten af. En we hadden zoiets van, “Ja, dat is niet wat we willen doen, we willen er niet voor zorgen dat grote aantallen van onze klanten voor de gek worden gehouden.” Dus dat was de reden voor die beslissing. Er is niets inherent aan gedistribueerde grootboeken dat ze problematisch maakt. Het is alleen dat dit zo ver bijna altijd onze ervaring was.”

The post Analyse: Waarom gameplatform Steam bitcoin en NFT verwijderde
appeared first on Crypto-Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!