Twitter, het iconische sociale media-platform met het blauwe vogellogo, staat op het punt om een ingrijpende rebranding te ondergaan. Het platform zal binnenkort veranderen naar “X”, wat zowel de cryptogemeenschap als Twitter-gebruikers in spanning houdt.
Een revolutie in de maak voor social media?
Twitter-gebruikers en de gepassioneerde cryptogemeenschap hebben een significante verandering waargenomen op het sociale media-platform. Het iconische blauwe vogellogo is vervangen door een “X”, een drastische wijziging als onderdeel van een grootschalige rebranding. Deze verandering lijkt echter niet bij iedereen in de cryptogemeenschap in goede aarde te vallen.
Op 23 juli gaf Musk in een reeks tweets aan dat het platform al is omgedoopt tot “X”, wat een vroege fase markeert in de uiteindelijke transformatie naar een ‘alles-in-één-app’.
De recente rebranding hint naar een mogelijke wijziging in het kleurenschema van Twitter naar zwart, het vervangen van het vertrouwde blauwe vogellogo, en het aannemen van de nieuwe naam “X”, zoals blijkt uit diverse tweets van Musk en een bijbehorende enquête.
Het sociale mediaplatform Twitter heeft niet alleen een rebranding ondergaan, maar het lijkt er ook op dat de website die toegang biedt tot het platform in de nabije toekomst een transformatie zal ondergaan. X.com, voorheen de online locatie van Musk’s financiële dienstverlening-startup uit 1999 – die later aan PayPal werd verkocht – zou binnenkort kunnen verwijzen naar Twitter.
Tot dusver toont de Wayback Machine dat X.com een vrijwel lege website is met slechts de letter “x”. Voorheen leidde de URL van de website naar Musk’s Boring Company. In de vroege jaren 2000, verwees het adres ook voor een lange tijd naar PayPal en heeft het zelfs een tijdlang gefunctioneerd als de bedrijfswebsite van eBay.
In maart heeft Musk X Corp. opgericht, een technologiebedrijf dat fungeert als het moederbedrijf van Twitter. Deze onderneming is mede opgericht om Musk’s visie voor een WeChat-achtige app te realiseren.
Voorstanders en tegengeluiden
De voorgestelde veranderingen hebben een deel van de Crypto Twitter-gebruikersgemeenschap duidelijk verontrust. Twitter is uitgegroeid tot een fort van de cryptogemeenschap, met een overvloed aan crypto-gerelateerde berichten die, volgens een Hypebeast-rapport uit maart 2020, de grens van 1 miljard in 2022 hebben overschreden.
Dan Held, hoofd marketing bij Trust Machines, onderstreepte Twitter’s “iconische” status en noemde Musk’s besluit om de naam naar X te veranderen “bizar”.
Er was ook weerstand tegen de voorgestelde X-rebranding van andere leden van de gemeenschap. Cryptoblogger Tiffany Fong verklaarde resoluut dat ze het platform “Twitter” zou blijven noemen, een gevoel dat werd gedeeld door podcastpresentator Peter McCormack.
Niettemin waren er ook voorstanders van het idee, die betoogden dat de super-app al geruime tijd de visie van Musk was sinds hij PayPal verliet. Ze wezen op Musk’s eerdere tweet in oktober, waarin hij indirect suggereerde dat zijn overname van Twitter de versneller was voor de creatie van X.
Anderen hebben hun eigen ideeën geopperd over hoe Musk verder zou moeten gaan met X. Jeff “Jiho” Zirlin, mede-oprichter van Axie Infinity, pleitte ervoor dat de naam Twitter behouden zou moeten blijven, maar dat er een crypto-portemonnee met de naam X geïntegreerd zou moeten worden. Hierdoor zouden gebruikers in staat zijn geld uit te geven en tips te geven aan de makers van het platform.
Op 23 juli voegde Twitter CEO Linda Yaccarino in een tweet meer inzicht toe over X, waarbij ze aangaf dat de aanstaande app zal worden gekenmerkt door “onbeperkte interactiviteit”, ondersteuning voor diverse mediaformaten, en integratie van betalings- en bankdiensten – een functie waarvan Musk naar verluidt heeft aangegeven dat het crypto zal ondersteunen.
Yaccarino onthulde echter niet in detail op welke manier de aankomende app door kunstmatige intelligentie zou worden aangedreven, hoewel Musk eerder aangaf dat AI zou worden ingezet om manipulatie van de publieke opinie te detecteren.
Naar aanleiding van een onthulling door Musk op 15 juli, waarin hij erkende dat de advertentie-inkomsten van Twitter met 50% waren gedaald en dat het bedrijf een aanzienlijke schuldenlast had, heeft de beslissing tot rebranding plaatsgevonden. Het exacte tijdsbestek van de inkomstendaling is echter niet openbaar gemaakt.
Gratis 20 euro aan Crypto
Wil je de cryptowereld betreden en wellicht Bitcoin of een andere crypto kopen? Dan hebben we geweldig nieuws voor je! Dankzij een speciale deal tussen Newsbit en Bitvavo, een van de meest toegankelijke en gebruiksvriendelijke crypto beurzen in Europa, krijgen onze lezers een exclusieve aanbieding.
Als je je aanmeldt bij Bitvavo via de onderstaande knop, ontvang je niet alleen 20 euro gratis, maar betaal je ook geen handelskosten over je eerste 10.000 euro aan transacties.
Het bericht Twitter wordt ‘X’: Een stap naar een alles-in-één app of gewoon overbodige verandering? verscheen eerst op Newsbit.