In 2022 daagde een toezichthouder in Australië het moederbedrijf achter het sociale media platform Facebook, Meta, voor de rechter. Het bedrijf werd beschuldigd van het ondersteunen van oplichtingspraktijken via haar advertenties. De toezichthouder heeft nu verder onderzoek gedaan en de resultaten spreken niet in het voordeel van de sociale mediagigant.

Rechtszaak toezichthouder vs. Meta

In de aanklacht van 2022 werd onder andere benoemd dat het platform crypto scams, die gebruik maakte van beroemdheden, zou hebben geholpen en aangemoedigd. Hoewel de rechtszaak al enige tijd geleden is gestart, is er op dit moment nog geen zittingsdatum bekendgemaakt.

De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) heeft inmiddels meer onderzoek gedaan naar de crypto gerelateerde advertenties op het sociale media platform Facebook. Uit de resultaten blijkt dat ruim de helft van de advertenties kan worden beschouwd als oplichting.

Onderzoek crypto oplichting

Door het recente onderzoek heeft de ACCC opnieuw informatie verzameld, dat hun zaak dus ondersteunt. Uit recente documenten die de toezichthouder heeft ingediend, blijkt dan ook dat maar liefst 58% van de cryptocurrency advertenties op het platform kunnen worden beschouwd als oplichting.

Crypto scams met het gezicht van beroemdheden is een bekend fenomeen. Zo gebruikte de oplichters in Australië het gezicht van onder andere de ondernemer Dick Smith, miljardair James Packer, voormalig politicus Mike Braid en de Hollywood acteurs Chris Hemsworth, Mel Gibson, Nicole Kidman en Russell Crowe.

Wanneer adverteerders een advertentie bij Meta willen plaatsen, moeten zij akkoord gaan met een uitgebreide lijst van voorwaarden. Een van deze voorwaarden is dat zij er geen advertenties mogen worden geplaatst die oplichtingspraktijken promoten.

Volgens de toezichthouder zou Meta de technische mogelijkheden hebben om deze controles uit te voeren. In de praktijk wordt dit echter minimaal gedaan. Na meldingen haalt het bedrijf wel regelmatig advertenties offline, maar uit eigen beweging is dit minimaal. Het bedrijf haalt momenteel dus nog steeds veel inkomsten uit illegale advertenties.

78 miljoen dollar schade

Specifieke cijfers over alle schade die de nepadvertenties aanrichten zijn er niet. Wel houdt de toezichthouder de cijfers bij van meldingen die bij hen worden gedaan. Tot nu toe zijn er in 2024 bijna 3.500 meldingen ontvangen. Deze melden een totale schade van zo’n 78 miljoen dollar.

Momenteel heeft de toezichthouder 600 verschillende crypto advertenties gevonden. Echter focussen zij zich nu op zo’n 234 advertenties in hun verdere onderzoek. Gezien de aantallen is de verwachting dat verder onderzoek nog meer oplichting aan het licht zal brengen.

OKX geeft ALLE Nederlanders €50 bitcoin gratis én een F1-pet

De cryptobeurs is inmiddels alweer 2 maanden actief in Nederland; en nu is het tijd om alle Nederlanders te verwelkomen.
Probeer de ongekend lage tarieven van OKX, krijg €50,- gratis crypto cadeau, ontvang tot 18 augustus een gratis F1 pet én maak ook nog eens kans op VIP tickets voor de Grand Prix in Zandvoort.

Meld je vandaag aan bij OKX via de knop hieronder en ontvang tot €50,- aan bitcoin gratis.Plus, je profiteert ook nog eens van de ongekend lage tarieven bij deze wereldwijde crypto-grootmacht.

Meld je nu aan!

Het bericht ‘Merendeel van crypto-reclame op Facebook is oplichterij’ verscheen eerst op Crypto Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!