Dat de treinkaartjes fors duurder worden zullen de meeste mensen wel meegekregen hebben. In 2026 zal de prijs van een treinkaartje ongeveer 6,5 procent omhoog gaan. En daar mogen we de overheid voor bedanken.
Liever kijken dan lezen? Volg Crypto Insiders op Instagram voor de belangrijkste crypto-updates.
Onderzoek Europese organisatie
Volgens onderzoek van de Europese Federatie voor transport en omgeving (T&E) uit 2024 kost een treinkaartje in ons land ongeveer 0,17 euro per kilometer. Als je nóg meer wil betalen moet je naar Zwitserland (spoorbedrijf SBB), Groot-Brittannië (GWR en Avanti West Coast) of met Eurostar reizen.
Uit dit onderzoek kwam ook de belangrijkste reden naar voren waarom dat allemaal zo duur is. De NS heeft namelijk de op een na betrouwbaarste dienstregeling en dat kost nu eenmaal geld.
Lector mobiliteit Paul van de Coevering van de Universiteit van Breda legt uit dat Nederland een van de drukste spoorwegen in de wereld heeft. Tussen Eindhoven en Amsterdam vertrekt iedere tien minuten een trein. Het lijkt wel op een landelijk metronetwerk, volgens Van de Coevering.
Een woordvoerder van de NS zegt dat het veel geld kost om treinen van ’s morgens vroeg tot ‘s avonds laat zo vaak te laten rijden. Overdag is slechts 30 procent van de stoelen bezet en dan kost het laten rijden meer dan het oplevert.
Hoge eisen overheid
De overheid heeft in een concessie vastgelegd dat deze uitgebreide dienstregeling verplicht is. Minder rijden buiten de spits mag dus niet. Dat drijft de kosten omhoog.
Volgens reizigersvereniging Rover overdrijft de NS de situatie. Volgens hen leveren treinen overdag ook meer op dan ze kosten. Treinen kosten pas geld als ze moeten rijden in minder populaire uren tussen twee kleine dorpen.
Politieke keuzes
In veel landen krijgen spoorbedrijven ook veel meer subsidie dan in Nederland. Zo kunnen zij zich ook onrendabele ritten veroorloven. Volgens Rover is dit gewoon een politieke keuze. De verkoop van treinkaartjes levert bijna 3 miljard euro per jaar op, terwijl de subsidie van de staat slechts 13 miljoen euro bedraagt.
Rover meldt dat de NS 450 miljoen euro moet betalen aan ProRail voor het recht om over het spoor te mogen rijden. De staat is de enige aandeelhouder van de NS en wil dat er een rendement komt van 4 procent per jaar. Dit is in vergelijking met het buitenland buitensporig hoog. Als de overheid meer subsidie zou geven aan de NS, zouden de treinkaartjes goedkoper kunnen, maar dan moeten ze dat geld ergens anders gaan halen.
Mobiliteitsarmoede
Volgens de woordvoerder van Rover is de trein zo duur geworden in Nederland dat steeds meer mensen het zich niet kunnen veroorloven om met de trein naar het werk te gaan of vrienden of familie op te zoeken.
De NS kan hier niks aan doen, maar de overheid wel. Deze lijkt voorlopig echter niet van plan om een andere richting uit te slaan, gezien de forse verhoging van de treinkaartjes volgend jaar.
Vandaag: Bitvavo geeft alle Nederlanders € 10 gratis crypto naar keuze
De bitcoin koers blijft bewegen. Denk jij dat dit hét moment is om bitcoin, XRP of een andere crypto te kopen? Bitvavo, de grootste exchange van Nederland, nodigt je uit. Meld je vandaag aan en ontvang €10 gratis crypto naar keuze.
Een account aanmaken duurt 2 minuten en is helemaal gratis.
Het bericht Treinkaartjes veel duurder dan nodig: overheidsregels drijven prijs op verscheen eerst op Crypto Insiders.

