Google heeft op 3 augustus zijn advertentiebeleid omtrent cryptocurrencies als bitcoin (BTC) en ethereum (ETH) aangepast.
Google voerde begin 2018 een verbod in op een groot reeks van verschillende crypto advertenties, maar het bedrijf heeft dus nu een aantal weer opgeheven. De zoekmachine zal nu weer advertenties tonen voor cryptocurrency-exchanges en wallets.
Decentralized finance (DeFi), initial coin offerings (ICO’s), initial DEX offerings (IDO’s), crypto leningen, ongereguleerde dApps, handelssignalen, financieel advies, affiliatie websites, broker reviews en de promotie van crypto met beroemdheden, blijven allemaal echter verboden.
Het verbod op de promotie met beroemdheden heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de grote hoeveelheid oplichting die de laatste jaren opdook. In dit soort nepadvertenties beweren fraudeurs dat zij aanbeveling hebben van een beroemdheid, maar dat is gelogen. Dit soort oplichters vragen meestal gedupeerden om crypto of geld op te sturen met de belofte meer terug te sturen, wat ze natuurlijk nooit doen.
Deze beleidsaanpassing gaat alleen over de VS. Er zitten ook nog een aantal strenge vereisten aan. Amerikaanse crypto bedrijven moeten eerst een vergunning aanvragen bij Google en dat kunnen ze alleen doen als ze ook een federale bankvergunning bezitten of geregistreerd staan bij de Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN).
Of het verbod nu ook opgeheven is in Nederland, is niet helemaal duidelijk. De beleidspagina heeft een Nederlandse versie met een vergelijkbare beschrijving wat toegestaan is en wat niet. Echter worden onder het kopje ‘goedgekeurde landen’ alleen de VS en Japan genoemd. Wellicht wordt het beleid nog op een later datum in Europa en Nederland aangepast. Er is wel een grote kans dat het bovenstaande lijstje hier ook vooralsnog verboden blijft.
The post Analyse: Bitcoin, ethereum en crypto advertenties weer te zien op Google
appeared first on Crypto-Insiders.