Commissaris voor mededinging en digitale zaken van de Europese Unie, Margrethe Vestager, wil eerlijke concurrentie bevorderen in de metaverse, aldus een toespraak in Brussel. Vanwege de snelle groei van de digitale economie tijdens de coronapandemie, is Vestager van mening dat de metaverse nieuwe kansen zou moeten bieden, maar dat historisch gezien dominantie, diepgewortelde posities en misbruik eerder de norm waren.
Volgens Vestager moeten regelgevers anticiperen en plannen maken voor verandering, gezien het overduidelijke feit dat ons handhavings- en wetgevingsproces altijd langzamer zal zijn dan de markten zelf. Ook is het volgens haar tijd om na te denken over hoe gezonde concurrentie er in de metaverse uitziet.
Inmiddels heeft de EU al stappen ondernomen om te voorkomen dat grote online bedrijven zoals Meta kleinere concurrenten hinderen. Toch heeft het supranationale orgaan ook haar bezorgdheid geuit over de noodzaak van bescherming tegen discriminatie en veiligheidskwesties binnen de metaverse.
In mei komt de Europese Commissie met een initiatief over virtuele werelden, dat mogelijk ook een beleid voor een digitale euro omvat. De metaverse is echter nog steeds een losjes gedefinieerde visie op online interacties met 3D-omgevingen, AR/VR en digitaal eigendom.
Een aantal Big Tech-bedrijven en AAA-gamingstudio’s, zoals Microsoft, Meta, Roblox en Epic Games, zijn al begonnen met de ontwikkeling van hun versies van de metaverse, waarvan de meeste gebruikers hun digitale activa niet tussen platforms laten verplaatsen.
De Open Metaverse Alliance (OMA3) pleit in tegenstelling voor een op blockchain gebaseerd, interoperabel netwerk van metaverse-platforms waarin gebruikers het eigendom en de overdraagbaarheid van hun digitale activa behouden, inclusief hun NFT-avatars, virtueel eigendom en artikelen.
OMA3 werd in 2021 opgericht en bestaat uit partners uit de Web3-ruimte zoals Animoca Brands, Dapper Labs, The Sandbox, Decentraland, Alien Worlds en Upland.
Onlangs vertelde de COO en mede-oprichter van The Sandbox, Sebastien Borget, dat het essentieel is dat gebruikers echt digitaal eigenaar zijn van die inhoud. Ze zijn de echte eigenaren van hun avatar, maar ook van hun wearables, hun uitrusting, hun land, hun huis en de inhoud die ze maken en verdienen terwijl ze zich bezighouden, aldus de COO. Hij voegde eraan to dat 95% tot 100% van de inkomsten die ze genereren en verdienen als ze bijdragen aan de ontwikkeling van hen zijn.
Het bericht EU commissaris pleit voor gezonde concurrentie in de metaverse verscheen eerst op CryptoBenelux.