De digitale wereld maakt een revolutionaire verandering door nu grote social mediaplatforms hun focus verleggen van passieve “vind-ik-leuks” en “harten” naar een actievere vorm van gebruikersbetrokkenheid door middel van digitale verzamelingen, en het is duidelijk dat twee de onderstaande giganten het voortouw nemen.
De twee die voorop lopen in deze beweging zijn Spotify en Twitter, waarbij beide platforms het potentieel verkennen van blockchain-technologie en non-fungible tokens (NFT’s) om digitale collecties in hun diensten op te nemen.
Spotify verandert ‘likes’ in ‘verzamelen’
Spotify is een van de grootste muziekstreamingplatforms ter wereld, met meer dan 356 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
In een poging om het veranderende gebruikersgedrag bij te houden, heeft Spotify “vind-ik-leuk” veranderd in “verzamelen” om gebruikers aan te moedigen muzieknummers te beschouwen als digitale goederen die ze kunnen verzamelen. Spotify is van mening dat digitale verzameling in de toekomst het belangrijkste stimuleringsmechanisme voor zijn gebruikers zou kunnen worden.
Spotify onderzoekt ook het potentieel van NFT’s om de inkomsten van artiesten te verhogen en potentiële concurrentie van crypto-start-ups het hoofd te bieden. In maart onthulde het bedrijf zijn plannen om blockchain-technologie en NFT’s toe te voegen aan zijn streamingdienst.
Twee vacatures hebben tevens aangegeven dat het bedrijf actief mensen rekruteert om te werken aan projecten in een vroeg stadium met betrekking tot “Web3”, een door blockchain aangedreven netwerk dat mogelijk de dominantie van Big Tech-platforms op internet zou kunnen uitdagen.
Investeer nu €5000 gratis via Finst! Start vandaag nog >
Muziek en NFT’s zijn een perfecte match?
NFT’s gebruiken blockchain-technologie om het eigendom van digitale activa te certificeren, waarbij de meeste NFT’s die vorig jaar werden verhandeld, visuele kunstwerken, games en verzamelobjecten waren.
Velen in de crypto-industrie geloven dat muziek de volgende doorbraaktoepassing voor NFT’s zou kunnen zijn, met artiesten en labels die ze gebruiken om digitale albums te verkopen of extraatjes bij optredens te ontgrendelen.
Muzikanten zoals Snoop Dogg en Steve Aoki zijn prominente NFT-verzamelaars geworden, terwijl Kings of Leon en Grimes NFT’s van hun muziek hebben verkocht.
Twitter breidt uit naar financiën met eToro-partnerschap
Twitter heeft schijnbaar ook manieren onderzocht om blockchain-technologie in zijn service op te nemen. Onlangs heeft het bedrijf bladwijzers openbaar gemaakt, zodat gebruikers kunnen zien hoeveel mensen hun tweets hebben opgeslagen als onderdeel van hun persoonlijke verzameling.
Het social mediaplatform is van mening dat deze nieuwe functie gebruikers zal aanmoedigen om actief met het platform om te gaan door content te verzamelen en met anderen te delen.
Twitter is echter altijd blockchain-vriendelijk geweest, vooral nu Elon Musk de boel runt. In een recente samenwerking met eToro, een sociaal handelsbedrijf, kunnen Twitter-gebruikers nu rechtstreeks op het platform handelen in aandelen en cryptocurrencies.
De samenwerking zal Twitter-cashtags uitbreiden om meer instrumenten en activaklassen te dekken, wat aangeeft dat het platform op weg is naar een uitgebreider financieel aanbod.
NFT’s hebben een toekomst in social media
De opkomst van digitale collectie heeft aangetoond dat het tijdperk van passieve “likes” en “hartjes” voorbij is. Social mediaplatforms evolueren naar een meer actieve vorm van gebruikersbetrokkenheid door middel van digitale verzameling, met Spotify en Twitter voorop.
Het wordt nu steeds duidelijker dat de volgende generatie social mediaplatforms gebaseerd zal zijn op het verzamelen van digitale goederen als belangrijkste stimuleringsmechanisme. Platforms zoals Xiaohongshu zijn al begonnen met het implementeren van deze trend.
Het bericht Twitter en Spotify zijn voorlopers op het gebied van NFT’s verscheen eerst op CryptoBenelux.