In 2023 heeft meer dan een derde van de top 1.000 cryptoprojecten, waaronder zowel cryptobedrijven als individuele tokens, geen enkel nieuw artikel op hun eigen websites gepubliceerd.
Geen nieuwe inhoud op websites geplaatst bij veel projecten
Op 1 mei publiceerde blockchain-marketingbureau Guerilla Buzz een onderzoeksrapport waaruit bleek dat maar liefst 35,8% van de top 1.000 cryptocurrency-projecten dit jaar geen nieuwe geschreven inhoud heeft toegevoegd aan hun websites. De klanten van het bureau zijn onder meer CoinGecko en crypto-exchange AAX.
Daarnaast blijkt uit het rapport dat minder dan de helft (49,7%) van deze 1.000 projecten tot nu toe in 2023 meer dan twee nieuwe artikelen heeft geplaatst.
Geen prioriteit aan sterke marketingfundamenten
Het onderzoek van Guerilla Buzz naar de top 1.000 cryptoprojecten kwam voort uit de waarneming dat “veel cryptobedrijven geen prioriteit geven aan sterke marketingfundamenten.” In plaats daarvan richten deze bedrijven zich vooral op “het genereren van hype voor hun symbolische verkopen” en “kiezen voor kortstondige groeispurts” in plaats van te focussen op organische groei op de lange termijn.
Volgens het rapport was de onderzoeksmethodologie “ongecompliceerd” maar toch “arbeidsintensief”. De onderzoekers hebben eerst handmatig de websites van de top 1.000 cryptoprojecten geïnspecteerd om te zien of ze een blog hadden. Vervolgens hebben ze beoordeeld hoeveel artikelen er in de afgelopen jaren zijn gepubliceerd en gekeken naar het aantal nieuwe blogposts dat in 2023 is verschenen.
Diverse projecten plaatsen wel nieuws
Uit het onderzoek bleek dat Binance’s BNB Chain van de top 10 cryptoprojecten de duidelijke leider was op het gebied van bloggen, met 59 nieuwe artikelen die in 2023 werden gepubliceerd. Polygon stond op de 2e plaats met 36 nieuwe berichten, gevolgd door Cardano met 12.
Het onderzoek wijst uit dat de meest populaire blogwebsite voor cryptoprojecten de gratis bloghostingwebsite Medium is. Dit is naar verluidt een praktijk die al bestaat sinds de dagen van de rage van het eerste muntenaanbod in 2017, toen duizenden nieuwe projecten binnen enkele maanden opdoken, waarvan velen weinig meer hadden dan een website van één pagina, een witboek en “verheven beloften van een technische revolutie”.
Alhoewel Medium het go-to-platform blijft voor veel blogs over cryptoprojecten, is het misschien niet de beste keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar groei op de lange termijn.
“Door te vertrouwen op het platform van Medium, stimuleren deze bedrijven in wezen het verkeer en de groei van Medium in plaats van hun eigen”, schreven de onderzoekers als slot.
Het bericht 36% van top 1.000 cryptoprojecten heeft dit jaar nog geen update gegeven verscheen eerst op Newsbit.