Waarom de markt voor eten bestellen opschudding nodig heeft
De huidige markt voor eten bestellen
Gevoed door durfkapitaal en exponentiële groei ambities gaat de “Winner-Takes-All”-strategie over het verwerven van marktaandeel tegen elke prijs. Het is een strategie waarbij een bedrijf – vaak in een nieuwe of snelgroeiende sector – risicokapitaal gebruikt om snel een onevenredig groot marktaandeel te verwerven. In werkelijkheid betekent dit werken met een aanzienlijk verlies om de concurrentie te verdringen en het aantal gebruikers van het bedrijf exponentieel te laten groeien. Het einddoel van deze strategie is een markt monopolist (of bijna) te worden en daarna de prijzen te verhogen om winst te maken.
Het effect op de restaurants
Commissies voor platformen nemen een groot deel van de omzet van restaurants in beslag. Natuurlijk zou het geen probleem zijn als restaurants een gezonde marge hadden om mee te beginnen. Helaas is dat niet het geval.
Restaurants besteden gemiddeld 78-93% van het door klanten betaalde geld aan huisvesting, eten en arbeid. Anders gezegd, een maaltijd van €30 kost het restaurant gemiddeld €25,65, zodat er gemiddeld €4,35 winst overblijft. Echter komt hier nog een 15-45% (gerekend over de initiële orderwaarde van €30) commissie en bezorgkosten per bestelling bij en servicekosten en advertentiekosten. De realiteit is dat restaurants geld verliezen aan platform kosten die niet opwegen tegen het rendement.
Wat Bistroo anders doet
Bistroo is ontwikkeld op basis van een platte structuur, waarbij de horecaondernemers zelf hun winkel online kunnen beheren. Hierdoor is er geen tussenpersoon meer nodig, wat de kosten drukt voor zowel Bistroo als de ondernemer. Daarnaast zijn er geen opstartkosten zoals vereiste hardware of abonnementskosten. De dienst kan worden gebruikt op een volledige no cure no pay basis. De Bistroo marktplaats heeft sinds de lancering in 2020 voor meer dan 44.000 actieve klanten bijna €4.000.000 aan bestellingen verwerkt.
Bistroo Utility Testnet en MEXC listing
Onlangs kondigde Bistroo.io de succesvolle lancering aan van zijn utility tbestnet, een belangrijke mijlpaal voor zowel het bedrijf als de gehele voedselbezorgsector. Het testnet stelt gebruikers in staat om de functionaliteit, beveiliging en algehele prestaties van de eerste twee smart contracts te testen. Het testnet beta portal bevat het Escrow-contract, waarmee het plaatsen van een bestelling en betaling aan een restaurant gesimuleerd kan worden. Het tweede contract is het reward contract. Met dit contract kan een referral gesimuleerd worden, waarvoor de gebruiker BIST ontvangt wanneer een doorverwezen persoon zich aanmeldt. Enkele weken na de release van het utility testnet is BIST gelist op MEXC Global.