Algorand heeft bekend gemaakt dat zij de officiële NFT’s hosten van het WK voetbal in Qatar. Duizenden gebruikers hebben zich inmiddels aangemeld en de prijs is deze week omhoog geschoten.
De samenwerking tussen Algorand en de FIFA werd in mei al bekend gemaakt, maar dit is het eerste echte product.
Mooie week voor koers Algorand
Hieronder de koers van algo, dit is de coin van Algorand. Het laagste punt van deze week was op 19 september, toen was algo te verkrijgen voor 0,29 euro. Wat volgde was een mooie week, want gisteren had de crypto een waarde van 0,42 euro.
Inmiddels is de actuele koers van algo 0,41 euro, een stijging van 30% sinds het begin van de week.
Vanaf het laagste punt op 19 september is algo begonnen te klimmen, maar de echte boost kwam op 22 september. Wat is er allemaal gebeurd deze week?
Nieuwe marketingchef Algorand
Op 19 september, werd bekend dat het cryptoproject Algorand een nieuwe CMO heeft aangenomen. Michele Quintaglie is de nieuwe hoofd marketing, net op tijd om de samenwerking met FIFA aan de man te brengen.
Quintaglie heeft ervaring bij enkele van ‘s werelds grootste bedrijven, waaronder functies als Head of Communications bij zowel Visa als Fidelity, evenals Head of Global Media Relations and Public Affairs bij Raytheon Technologies.
Samenwerking Algorand en FIFA
Op 22 september deelde het officiële twitteraccount van Algorand het nieuws dat zij het officiële blockchainplatform zijn voor de NFT’s van FIFAPlusCollect.
NFT is de afkorting van Non Fungible Token. Dit zijn unieke cryptomunten waarvan er maar één kan zijn en die dus allemaal een eigen waarde vertegenwoordigen.
Videomomenten van historische beelden
De NFT’s van FIFA en Algorand bestaan uit zogenaamde momenten; videobeelden van historische voetbalmomenten. Als je de eigenaar bent van zo’n NFT, dan kan je dus de digitale eigenaar zijn van de video van bijvoorbeeld het moment dat Nigel de Jong zijn noppen zette in de borst van een Spaanse speler.
Wat is het nut van deze NFT-videobeelden van Algorand?
Het concept lijkt op wat NBA Topshots heeft uitgebracht voor liefhebbers van Amerikaans basketbal. Een veelgehoorde kritiek was dat elke ‘moment’ door iedereen op de wereld te bekijken is via andere websites zoals YouTube. Je mag dan volgens Topshots de digitale eigenaar zijn, maar je hebt totaal geen controle over wie de beelden bekijkt.
Dit kan het beste uitgelegd worden met een voorbeeld van een beroemd schilderij. Iedereen kan op Google een afbeelding vinden van de Nachtwacht, maar er is maar één echte Nachtwacht en maar één echte eigenaar.
Klinkt dit nog steeds als een vaag argument? Oké, dan wordt het tijd voor wat getallen.
Miljarden omzet FIFA 21 en NBA Topshots
NBA Topshots heeft binnen 2 jaar voor 1 miljard euro aan ‘moments’ verkocht. Er zijn bijna 22 miljoen transacties gedaan, hieronder valt ook de doorverkoop aan derden van deze ‘moments.’ De gemiddelde transactiewaarde is 47 euro.
Maar dat is de Amerikaanse markt, er is geen garantie dat dit zich vertaalt naar voetbal, wat toch een andere markt is. Hiervoor kunnen we kijken naar het gedrag van voetballiefhebbers die de videogame FIFA spelen.
Het spel FIFA biedt een modus genaamd Ultimate Team, hier verzamel je digitale kaarten van voetballers om een team mee te vormen. In het jaarrapport van 2021 van EA, de uitgever van FIFA, staat dat de Ultimate Team 1,62 miljard euro heeft opgeleverd. En dat was alleen van FIFA 21, niet van alle FIFA-spellen door de jaren heen opgeteld.
Er is dus een argument te maken dat voetballiefhebbers een enorme digitale verzamelwoede hebben, en dat NFT’s in de vorm van momenten veel geld kunnen opleveren.
The post Algorand stijgt 30% door samenwerking FIFA voor NFT’s van WK voetbal in Qatar appeared first on BLOX | Nieuws.