Facebook had op 30 januari 2018 een mededeling gedaan omtrent een verbod op advertenties die gerelateerd waren aan cryptocurrency.[1] Facebook vond dat de crypto gerelateerde advertenties vaak misleidend zijn. Volgens facebook waren er te veel bedrijven die ‘te kwader trouw’ crypto gerelateerde advertenties verspreidden. Medio 2018 kwam Facebook terug op dit verbod en gaf aan dat zij middels een verificatiesysteem alsnog partijen de mogelijkheid gingen bieden om crypto gerelateerde advertenties via Facebook te promoten.[2]Dit is een ontwikkeling die waarschijnlijk gerechtvaardigd wordt door het feit dat zowel Facebook als andere grote bedrijven zoals Amazone en Microsoft zich langzamerhand gaan verdiepen in de constructie, toepasbaarheid en de voordelen van blockchain services.
Huidige stand van zaken
Op dit moment is er een race gaande tussen bedrijven om blockchain services in de cloud aan te bieden. Amazon en Microsoft hebben inmiddels al meerder partnerships gesloten met blockchain bedrijven.
Facebook heeft inmiddels een Blockchain – divisie aangekondigd en doet niet langer mysterieus hierover.[3]David Marcus, die als hoofd van afdeling Facebook Messenger was aangesteld gaat zich voortaan bezighouden met het opzetten van een groep om te verkennen hoe blockchain-technologie op Facebook kan worden gebruikt. [4]
Amazon wenst niet achter te blijven en is daarom begonnen met een strategische samenwerking met JP Morgan Chase.[5]Dit zou eventueel de aanleiding kunnen zijn waarom Amazon zijn eigen cryptocurrency zou gaan lanceren. Amazon is eigenlijk een consumentensuccesecosysteem: van supermarkt tot entertainment, van cloud tot e-commerce met een spraakinterface AI (kunstmatige intelligentie) voor Alexa.
Facebook en Amazon zijn voor een groot deel consumentenbedrijven. Een rivaliteit tussen Amazon en Facebook wordt gekenmerkt met doelgericht doen van reclames. Om de grote drukte onder jongere te bestrijden, zet Facebook in op dingen als blockchain en daten. Dit zal niet voldoende zijn om toekomstbestendig te werk te gaan. Immers, Amazon’s klantgerichte waarde, is eenvoudiger, innovatiever en werpt een groter netwerk.
Grote techniek kan Crypto legitimeren
Een rivaliteit met cryptocurrencies zou echter de acceptatie van blockchain versnellen en het token economie-tijdperk beginnen. Dit is vrij waarschijnlijk, want winsten zijn te groot om nog langer te negeren. Amazon kan zijn eigen cryptocurrency uitgeven, voordat Facebook zelfs een kans heeft om te mobiliseren. Amazon geeft de voorkeur aan een first mover, zoals wij keer op keer hebben gezien. In de evolutie van het merk Prime zou crypto mooi passen.
Wall Street en Big Tech hebben de cryptocurrency-ruimte aandachtig gevolgd, en zelfs crypto-advertenties op hun platformen verbannen: Facebook was een van de eersten die dit deed, anderen volgden hun voorbeeld. Dit wordt anno 2019 gezien als pure vorm van censuur.
Wall Street, Big Tech en de overheidsinstellingen zullen in zekere zin samenspannen om de toekomst te bezitten. Dus wie wordt de frontman van de cryptocurrency van het establishment? Het is niet met zekerheid te zeggen want zowel Facebook als Amazon verrichten handelingen die lijken te bevestigen dat beiden zich zeer zeker zullen storten op de cryptocurrency markt. Welke aanwijzingen zijn er hiervoor?
Amazon-Coin
Hoewel dit geen recent nieuws is, onthoud dit verhaal:
Voordat de crypto-singulariteit plaatsvond, koos Amazon op een handige wijze drie domeinen die verband houden met cryptocurrency. De registratie van de internetdomeinnamen voor Amazon was als volgt:
- “www.amazonethereum.com”.
- “www.amazoncryptocurrency.com”.
- “www.amazoncryptocurrencies.com”.
Dit gebeurde in november 2017, net toen Bitcoin aan het uitbreiden was. Patrick Gauthier van Amazon Pay vertelde CNBC vorige maand dat Amazon geen plannen had om cryptocurrency te accepteren omdat er nog niet veel vraag naar was.
Voor een groot bedrijf als Amazone is het een lichtvaardige gedacht om te stellen dat ‘er NOG niet veel vraag naar is’.
Mastercard en zelfs Paypal maken patenten voor de blockchain, in het geval van PayPal om te kijken hoe snel cryptobetalingen kunnen plaatsvinden. Dit is het bewijs dat er een crypto-betalingenoorlog zal zijn, tussen blockchain-startups, Big Tech en bestaande digitale betaaloplossingen.
Als iedereen de blockchain gebruikt, wordt het een zero sum-game. De winnaar van die game heeft een monopolypositie (waarschijnlijk een duopolie). AmazonCoin of een FacebookCoin, welke wilt u zien?
In 2013 begon Amazon te experimenteren met het uitgeven van “munten” voor gebruik op Amazon “Fire tablets, Fire TV en op elk Android-apparaat via de Amazon Appstore.” Dit was voordat cryptocurrencies een ding werden. Deze munten hadden een duidelijke waarde en konden worden ingewisseld voor Amazon-applicaties of andere diensten; maar ze kunnen niet worden overgedragen, verkocht of omgezet in een fiat-valuta zoals de Amerikaanse dollar.
Amazon cryptocurrency kan de wereld veranderen
Als een groot bedrijf zijn eigen cryptocurrency implementeert, zou de manier waarop we allemaal de toekomst van de valuta zelf waarnemen, veranderen.
- Amazon kan munten weggeven aan applicatieontwikkelaars om de ontwikkeling van een van zijn technologieplatformen te stimuleren.
- AmazonCoin kan worden gebruikt voor Prime-functies, waardoor we maandelijks een “toeslag” krijgen waarmee klanten verschillende dingen binnen het waardecosysteem kunnen doen.
- Belonen van klanten met meer digitale tokens als ze regelmatig kopen bij de Amazon online winkel;
Conclusie
De applicaties zijn eindeloos, de AmazonCoin zou kunnen helpen om te achterhalen hoe we ons verhouden tot de ongelooflijke waarde van Amazon voor de klant. Het implementeren van een cryptocurrency zou ook de waarde van Amazon als merk verhogen.
Amazon is het perfecte bedrijf om dit te doen. Het heeft het ideale ecosysteem van partners, Retail-klanten en zakelijke klanten om optimaal te profiteren van zijn streven naar AI de Cloud en uiteindelijk de sterren (Blue Origin). Een AmazonCoin zou ook de peer-to-peer sharing-economie mogelijk maken.
Hieronder gerelateerde onderwerpen:
- 6 vragen over de halvering van Bitcoin
- Is de functie van een notaris overbodig geworden door de komst van blockchain-technologie?
- Wat is een smart-contract?
- Bitcoin-transacties hoe en wat
- Waarom is Blockchain niet trustless in absolute zin?
- Kan Blockchain de taak van notarissen overnemen?
- Is Bitcoin en co. gelijk aan de Euro als wettige betaalmiddel?
- Is minen van Bitcoin aan te merken als ‘bron van inkomen’ in Box 1?
[1]https://www.facebook.com/business/news/new-ads-policy-improving-integrity-and-security-of-financial-product-and-services-ads
[2]https://www.facebook.com/help/contact/532535307141067
[3]https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2018/05/08/facebook-maakt-werk-van-blockchain/
[4]https://news.ycombinator.com/item?id=17024447
[5]https://www.cnbc.com/2018/03/05/amazon-in-talks-with-jp-morgan-other-banks-about-branded-checking-account-wsj.html