


Wie wil begrijpen waar de volgende recessie begint, hoeft niet verder te kijken dan de kust van Californië, zo stelt analist Joseph Brusuelas. In de eerste week van mei worden er 35% minder containers verwacht in de haven van Los Angeles. Tegelijk verdubbelen de prijzen van de goederen in die containers.
Wat daar binnenkomt, wordt schaarser én duurder. Dat is geen toeval. Het is het directe gevolg van een nieuwe reeks importtarieven op Chinese producten, oplopend tot 145%.
Een economische kettingbotsing
Wat hier gebeurt, is het economische equivalent van een kettingbotsing. De eerste klap komt bij de dokwerkers, truckers en magazijnmedewerkers. Hun werk droogt op, hun inkomsten dalen, en dat sijpelt razendsnel door naar de rest van de economie.
De Amerikaanse overheid behandelt importtarieven als beleidsinstrument, maar in de praktijk werkt het als een belasting op consumptie. Bedrijven halen hun schouders op, stoppen met bestellen en wachten af. Het gevolg? Minder werk, hogere prijzen, en consumenten die uiteindelijk minder gaan besteden. Zo begint stagnatie. En daarna, recessie.
De economische impact van deze ‘tariff shock’ is zichtbaar in alle schakels van de logistieke keten. Het aantal treinladingen containers daalt. Boekingen in de vrachtsector lopen terug. En ook het aantal banen in de logistiek, goed voor zo’n 20% van de Amerikaanse arbeidsmarkt, staat onder druk.
Sinds 2018 hebben drie grote verstoringen de wereldwijde handelsstromen op hun kop gezet: het handelsconflict onder Trump, de pandemie in 2020, en China’s zero-COVID-beleid. Iedere keer daalde het containervolume in Zuid-Californië met meer dan 35%. Iedere keer volgde een vertragend effect op de bredere economie.
Deze nieuwe schok komt op een moment dat de voorraden nog niet zijn hersteld van de vorige crises. En in tegenstelling tot eerdere perioden zijn er nu geen buffers: consumenten zijn uitgeput, producenten onzeker, en beleidsmakers sturen blind.
Terwijl Zuid-Korea en Japan toenadering zoeken tot China, graaft Amerika zich in. En dat gebeurt precies op het moment dat de Amerikaanse arbeidsmarkt geen lage lonen meer accepteert, terwijl immigranten die bereid zijn dit werk te doen, worden geweerd.
De illusie dat productie terug naar de VS komt, strandt op harde realiteit. Zonder plan om import te vervangen, volgen tekorten en prijsstijgingen vanzelf.
De werkelijke prijs van deze beleidskeuzes is niet alleen economisch. Het is een verlies aan vertrouwen, aan efficiëntie, en uiteindelijk aan groei. De recessie is onderweg. Ze komt niet met donder en bliksem, maar op het ritme van containers die niet meer aankomen; aldus een pessimistische Joseph Brusuelas.
Wat denk jij? Gaan we dan toch richting een recessie? Dat zou in ieder geval desastreus zijn voor Bitcoin en aandelen op de korte termijn.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Het bericht Analist waarschuwt: Amerikaanse recessie begint in de haven van Los Angeles verscheen eerst op Newsbit.