De Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) heeft zojuist bekend gemaakt dat het vanaf 17 mei nieuwe bevoegdheden zal krijgen om toezicht te houden op reclame voor digitale valuta. Ter voorbereiding op zijn nieuwe rol heeft het bureau ook een enquête onder beleggers laten uitvoeren.
Het onderzoek vanuit de FSMA
In dit onderzoek heeft het in november 2022 een enquête laten uitvoeren bij 1.000 Belgische beleggers die geld in andere beleggingsproducten dan spaargelden, termijndeposito’s en pensioenrekeningen hebben geplaatst.
Meer dan een derde (34%) van de ondervraagde beleggers in de leeftijdsgroep 16-29 jaar kocht digitale valuta, waarbij het aandeel daalde tot 11% voor de leeftijdsgroep 50-59 jaar. Mannen vormen 80% van de kopers. Investeerders waren geconcentreerd in Vlaanderen (63%), slechts 22% woonde in Wallonië en 15% in Brussel.
Crypto-investeringen zijn over het algemeen kleiner dan traditionele, met slechts 15% van de investeerders die meer dan 10.000 euro aan crypto bezitten en 31% die minder dan 500 euro aanhouden. Crypto-investeerders waren meer afhankelijk van het advies van vrienden, familie, apps en “robo-advies” dan traditionele investeerders.
De drie aspecten van de verordering
De nieuwe verordening zal drie aspecten hebben. Ten eerste vereist het nauwkeurigheid en duidelijke taal, zonder uitspraken over toekomstige waardeteruggaven. Ten tweede komt er een verplichte waarschuwing op alle advertenties:
“Virtuele valuta’s, echte risico’s. De enige garantie in crypto is risico.”
Daarnaast zal tevens een “bredere waarschuwing de verschillende risico’s gedetailleerder moeten samenvatten”.
Ten slotte zullen campagnes met een doelgroep van 25.000 of meer (massacampagnes) minstens 10 dagen op voorhand bij de FSMA moeten worden ingediend “zodat de FSMA desgevallend kan ingrijpen voordat de campagne daadwerkelijk van start gaat”.
De FSMA zal ook de onderwijsinspanningen stimuleren via haar financiële vormingscentrum Wikifin. Daarnaast is de FSMA in mei 2022 begonnen met het reguleren van cryptocurrency-beurzen.
Het bericht Belgische FSMA zal vanaf 17 mei bevoegdheid krijgen over reclame voor digitale activa verscheen eerst op CryptoBenelux.