Amsterdam is voor heel eventjes de Bitcoin hoofdstad van de wereld. Bitcoiners vanuit de hele wereld komen 12 en 13 oktober naar Nederland om hier te spreken over de meest bekende cryptocurrency ter wereld.

In deze presentatie praten Susie Violet Ward (bitcoinbeleid VK), Mark Goodwin (Bitcoin Magazine) en Joe Hall over de huidige staat van media en Bitcoin. Ze pleiten met de titel van de presentatie dat ‘wij’ nu de media zijn, maar wat houd dit in?

“Deze presentatie gaat over Bitcoin media” zo vertelt Goodwin voordat hij Ward en Hall erbij roept. Wat houdt dit en waarom is het belangrijk om hier over te praten? Wat is de rol van een Bitcoin journalist?

‘Steeds meer goede onderzoeken’

“Het is belangrijk om accuraat te berichten over alles wat er gaande is met Bitcoin. En het is moeilijk voor een pro-Bitcoiner om daar niet altijd té enthousiast over te zijn. Af en toe moet ik mezelf tegenhouden”, zo legt Hall uit. Dit enthousiasme blijkt ook al meteen aan zijn uitstraling.

“De berichtgeving en de onderzoeken naar Bitcoin zijn niet altijd even goed gedaan. Er komen gelukkig steeds meer goede onderzoeken die betrouwbaar zijn, en als Bitcoin journalist is dat goed om te zien”, aldus Hall. Deze verandering is

Zij ze wel onafhankelijk?

“Denk je dat journalisten weten wat zij doen?”, zo vraagt Ward kritisch aan de andere panelleden. “Ik in ieder geval niet”, beantwoordt Hall. Ze doen er een beetje lacherig over, maar ze zien alle 3 dat niet alle Bitcoin journalisten helemaal onafhankelijk te werk gaan.

“Er is een man die mijn artikelen controleert, en hij rangschikt mijn artikelen als negatief, neutraal, of positief. Er zijn bijna geen artikelen die als negatief worden bestempeld”, zo beseft Ward die hetzelfde enthousiasme deelt als Hall.

Ze betrapt zich er hierdoor wel op dat zij nauwelijks negatieve dingen over Bitcoin kan bedenken. Maar toch is Hall te spreken over haar artikelen. “Dankzij Ward hebben we een hoop ‘goede’ Bitcoin content op Forbes”, zo legt Hall uit, die voornamelijk voor Coin Telegraph schrijft.

Enthousiasme ten koste van informatie

Hoe helpen journalisten de gebruikers?”, zo vraagt Goodwin. Een terechte vraag die maar een half antwoord krijgt van Hall. “Ik heb de journalistenhoed en de Bitcoin hoed. Hij draagt naar eigen zeggen verschillende hoeden voor verschillende activiteiten.

“Hij verliest zich vervolgens in een zijverhaal over hoe positief Bitcoin is, maar komt vervolgens terug op de vraag: op Twitter draag ik de Bitcoin hoed, op Bitcoin Magazine en Coin Telegraph draag ik de journalistenhoed.”

Je merkt dat de twee journalisten erg enthousiast zijn dat ze hier mogen zitten, maar dit enthousiasme uit zich vooral in positieve Bitcoin verhalen, wat ten koste gaat van het echte onderwerp. Goodwin heeft dit niet bepaald door, waardoor dit gesprek niet bepaald veel informatie bevatte voor Bitcoin journalisten.

Nog één goede vraag

Aan het einde wordt er wel nog een goede vraag gesteld over de titels van de content. Want hoe maak je een ‘spraakmakende titel’? Hall legt uit dat hij dat doet door te kijken welke artikelen in het verleden veel clicks hebben gekregen, en de ‘keywords’ uit deze artikelen gebruiken in een ander artikel. “Al moet je daarbij opletten dat het niet té veel clickbait wordt.”

The post Bitcoin Amsterdam: ‘Wij zijn de media nu’ appeared first on BLOX | Nieuws.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!