De Centrale Bank van Polen heeft toegegeven financiering van anti-cryptocurrency campagnes op sociale media te sponsoren, met name de Poolse Youtuber Marcin Dubiel en zijn video van december 2017, “I LOST ALL THE MONEY?!,” Meldt het Poolse nieuwsportaal money.pl.

De social media campagne tegen crypto werd uitgevoerd door Central Bank of Poland in samenwerking met het Poolse YouTube-partnernetwerk Gamellon, Google Ireland Limited en Facebook Ireland Limited, waarbij ongeveer 91.000 zloty (ongeveer $ 27.000) werd toegewezen voor het produceren van anti-crypto-inhoud.

Money.pl meldt dat de campagne van de Centrale Bank ook video’s publiceerde op het Youtube-kanaal Planeta Faktów (Planet of Facts), dat meer dan 1,5 miljoen abonnees heeft. Dubiel’s YouTube-kanaal heeft meer dan 900.000 abonnees.

Dubiel’s video maakt geen melding van het betaalde aspect van de inspiratie van de Youtuber. Sinds 8 december 2017 heeft het digitale verhaal van de Dubiel over een jongeman die al zijn geld in crypto investeert om het allemaal te verliezen, meer dan 500.000 views verzameld.

De beschrijving van de video bevat de hashtag # uważajnakryptowaluty, de Poolse autoriteit voor financieel toezicht en de gezamenlijke website van de centrale bank van Polen, die is gewijd aan waarschuwingen tegen het gebruik van cryptocurrencies.

De dramatische climax van de clip vindt plaats in een restaurant, wanneer de hoofdpersoon de maaltijd van zijn date niet kan betalen met zijn nieuwe crypto-investering, waardoor ze fiatgeld naar hem gooit en in de zaak uit stormt.

Hoewel er recentelijk problemen met online-advertenties met cryptocurrency zijn opgekomen, waarbij China naar verluidt al dergelijke advertenties verbood van sociale media in het land, zijn anti-crypto-advertenties ongebruikelijker.

Na de officiële erkenning van zowel de handel in als de mijnbouw van cryptocurrencies in februari 2017 lijkt Polen uit de crypto-nieuwskringloop te zijn gebleven. Nadat Nicolas Maduro uit Venezuela de lancering van een nationale cryptocurrency aankondigde, is de petro, Polen, naar verluidt, een van de buitenlandse investeerders die bereid zijn om voedsel en medicijnen te verhandelen voor de nieuwe petro-valuta.