VideoGamingVideoGaming



Marketingcampagnes gericht op cryptogaming en online gokken blijken de hoogste kosten per gebruiker (CPW) te hebben binnen de crypto-industrie. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het marketingbedrijf Addressable, gebaseerd op 200 campagnes van meer dan 70 adverteerders met in totaal circa 9,5 miljoen bereikte gebruikers.

CPW in gamingsector bijna drie keer hoger dan gemiddeld

Volgens medeoprichter Asaf Nadler ligt de mediaan van de CPW in de game- en goksector op $8,74, met een ondergrens van $3,40. Ter vergelijking: in sectoren zoals gedecentraliseerde (DeFi) en gecentraliseerde (CeFi) financiële diensten ligt de CPW veel lager — op gemiddeld $2,79, met een laagste kwartiel van $0,10.

De CPW (cost per wallet) meet de kosten om een gebruiker te bereiken die al over een cryptowallet beschikt, en wordt gezien als een cruciale maatstaf voor doelgerichte marketing binnen de sector.

Oorzaken: klantverloop en speculatie

De hoge kosten in de cryptogaming- en goksector zijn volgens Nadler vooral het gevolg van hoog klantverloop, speculatief gedrag en intense concurrentie.

“Als Web3-gaming werkelijk ‘onvermijdelijk’ is, moeten we een strategie ontwikkelen die net zo duurzaam is als Web2,” aldus Nadler.

Jeff Zirlin, medeoprichter van het populaire NFT-spel Axie Infinity, ziet echter ook een keerzijde:

“Hoge CPW’s zijn juist momenten om te experimenteren en nieuwe productlijnen te ontwikkelen. Dit is hét moment om marktaandeel te consolideren en vooruit te kijken naar de volgende groeifase.”

Marktomstandigheden bepalen kosten

Het onderzoek laat zien dat marktcycli een sterke invloed hebben op conversiekosten. In opgaande markten zijn CPW’s relatief laag, vooral in zogeheten premiummarkten zoals de VS en West-Europa. Maar bij dalend marktsentiment kunnen de kosten daar snel oplopen.

In 2024 steeg de CPW in de VS en West-Europa respectievelijk vier keer en zelfs 27 keer tussen het eerste en derde kwartaal. Die stijging viel samen met een periode van consolidatie in de cryptomarkt, waarin de interesse onder bestaande cryptogebruikers zichtbaar afnam.

Opkomende markten bieden kansen én risico’s

In regio’s zoals Latijns-Amerika en Oost-Europa kunnen de conversiekosten bij gunstige omstandigheden bijzonder laag zijn. Deze markten zijn daardoor aantrekkelijk voor adverteerders met een beperkt budget. Tegelijkertijd wijst Addressable op de hoge volatiliteit van de kosten in deze regio’s, wat het moeilijk maakt om op schaal betrouwbare resultaten te boeken.

Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!

Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!

Maak je account en Claim je €10 gratis.

Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!

Het bericht Crypto-adverteerders betalen tot drie keer meer voor gamers dan voor DeFi-gebruikers verscheen eerst op Newsbit.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!