Met het enorme aantal gebruikers op social media kun je er bijna niet aan ontkomen dat dit wordt ingezet voor de promotie van enkele crypto projecten. Investeerders worden regelmatig om de tuin geleid en verzekerd van enorme winsten terwijl het project zelf geen enkele vorm van waarde heeft. De Europese Consumentenorganisatie (BEUC), een overkoepelende groep van 46 onafhankelijke consumentenorganisaties uit 32 landen, bracht gisteren een rapport uit over de misleidende promotie van cryptocurrencies op social media.
Crypto advertenties op social media
Het rapport, genaamd ‘Hype of schade? De grote oplichting van social media en cryptovaluta’, geeft een waarschuwing aan consumenten over het feit dat zij zich onvoldoende bewust zijn van alle risico’s die gepaard gaan met cryptovaluta.
Het rapport haalt voorbeelden uit Instagram, YouTube, Twitter en TikTok en noemt ze ‘sleutelspelers’ voor het adverteren van cryptoprojecten. In het geval van Facebook wijst het rapport erop dat cryptoadvertenties de regels omzeilen en de promotie van niet-gelicentieerde financiële platforms verbieden.
In het rapport was het volgende hierover te lezen:
‘’TikTok, Instagram, Twitter en YouTube zijn verantwoordelijk voor het toestaan dat misleidende advertenties van crypto zich vermenigvuldigen via advertenties en influencers. Dit is een oneerlijke handelspraktijk waarbij consumenten worden blootgesteld aan ernstige schade (verlies van aanzienlijke geldbedragen).’’
Op EU-niveau zou er al een juridische basis zijn, namelijk de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, én tevens een instantie voor de handhaving genaamd ‘Consumer Protection Cooperation Network’.
In het rapport wordt er bij deze instantie op aangedrongen om social mediaplatforms te verzoeken strengere voorwaarden op te nemen in hun advertentiebeleid met onder meer een verbod voor influencers om cryptoproducten te promoten volgens hun gebruiksvoorwaarden.
Jongeren zijn vaak de dupe
Ook worden zogenoemde ‘finfluencers’ opgemerkt als een ‘’belangrijke bron van informatie voor een jonger publiek. Dit komt in zekere zin overeen met enkele resultaten van een eerder onderzoek wat je in het begin van het jaar wellicht voorbij hebt zien komen in het altcoin nieuws. Het onderzoek kwam destijds tot de conclusie dat vooral de jongere generatie niet zo gecharmeerd zou zijn van het doen van onderzoek naar crypto-projecten alvorens ze er geld in stoppen.
Als gevolg zijn zij een stuk gevoeliger om te handelen naar ‘advies’ wat gegeven wordt op social mediakanalen.
The post Analyse: Crypto advertenties op social media verleden tijd? EU opent de jacht
appeared first on Crypto-Insiders.