Meta, eigenaar van Facebook, ontkent dat 50% van alle crypto advertenties op Facebook scams zijn. De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) beweert dat het om 58% van de Facebookadvertentie gaat die gericht zijn op de cryptomarkt.
De rechtszaak over crypto advertenties op Facebook
De beschuldigingen van de ACCC komen oorspronkelijk al uit 2022. Dit is allemaal onderdeel van de rechtszaak die de ACCC tegen Meta heeft aangespannen. De rechtszaak loopt op dit moment al een aantal jaren.
Nu de ACCC nieuwe cijfers heeft ingediend over de crypto advertenties, moet dit weer opnieuw beoordeeld worden. Uit de cijfers van het recente onderzoek van de ACCC blijkt dat 58% van de crypto advertenties oplichting zijn.
Meta ontkent op zijn beurt dat 50% van alle crypto advertenties op Facebook scams zijn.
De ACCC benoemt dat het om oplichtingsadvertenties gaat en dat het moederbedrijf van Facebook de oplichting stimuleert. Meta heeft hierop gereageerd dat het om oude cijfers gaat en dat ze vanaf die tijd al verschillende stappen hebben gezet om de crypto scams op Facebook tegen te gaan.
Meta beweert dat het niet alleen om oude cijfers gaat, maar het zou ook gaan om onbetrouwbare cijfers. Hierdoor zouden de beschuldigingen van de ACCC onterecht zijn.
De woordvoerder van Meta aan het woord
De woordvoerder van Meta heeft laten weten dat het om oude cijfers gaat uit 2018 en dat dit dus geen recente cijfers zijn. De cijfers komen uit een onderzoek die Meta zelf ooit een keer gedaan heeft. Ze hebben toen een steekproef uitgevoerd met verschillende advertenties. De woordvoerder laat weten dat het onwaarschijnlijk is dat de ACCC nauwkeurige gegevens heeft van dit platform (Facebook).
Meta zegt het volgende:
‘Ons doel is om zoveel mogelijk nepaccounts op Facebook te verwijderen. Hiertoe behoren accounts die zijn gemaakt met kwade bedoelingen om ons beleid te schenden, en persoonlijke profielen die zijn gemaakt om een bedrijf, organisatie of niet-menselijke entiteit, zoals een huisdier, te vertegenwoordigen.’
Verder claimt Meta dat oplichters alle soorten platformen gebruiken om oplichtingspraktijken te kunnen doen en dat de meeste oplichting nog steeds door middel van direct contact wordt gedaan.
Meta controleert crypto advertenties scherp
Daarnaast heeft Meta laten weten dat ze er alles aan doen om de cryptoadvertenties offline te halen. Zo zouden ze individuele accounts verwijderen, advertenties handmatig laten beoordelen en ze geautomatiseerde technieken gebruiken om alles te handhaven.
Daarnaast hebben ze hun richtlijnen aangepast, zodat de advertenties legitiem gehouden kunnen worden. De Meta woordvoerder vertelde het volgende: “We gebruiken momenteel een verscheidenheid aan methoden, en blijven deze onderzoeken, zoals nieuwe machine learning-technieken, om inhoud en accounts te identificeren die ons beleid schenden”,
Zo zou Meta op dit moment al meer dan 631 miljoen nep accounts hebben verwijderd in 2024 en daarnaast 436 miljoen advertenties met spam inhoud hebben verwijderd.
Nederlands nieuwste cryptobeurs geeft ALLE Nederlanders €50 bitcoin gratis én een F1-pet
De cryptobeurs is inmiddels alweer 2 maanden actief in Nederland; en nu is het tijd om alle Nederlanders te verwelkomen. Probeer de ongekend lage tarieven van OKX, krijg €50,- gratis crypto cadeau, ontvang tot 18 augustus een gratis F1 pet én maak ook nog eens kans op VIP tickets voor de Grand Prix in Zandvoort.
Meld je vandaag aan bij OKX via de knop hieronder en ontvang tot €50,- aan bitcoin gratis. Plus, je profiteert ook nog eens van de ongekend lage tarieven bij deze wereldwijde crypto-grootmacht.
Bekijken & gratis bitcoin pakken
Het bericht Crypto-oplichters domineren Facebook met advertenties, platform ontkent verscheen eerst op Crypto Insiders.