De NFT-ruimte heeft zich bewezen als een toegangspoort voor gebruikers om hun eerste stappen te zetten in de Web3-ruimte, vooral voor artiesten en makers die Web3-tools gebruiken om hun werk te versterken.
Verlies aan royalty’s hoger dan verwacht
Recente gegevens van eBit Labs en de LiveArt-marktplaats suggereren echter dat het verlies aan royalty’s voor makers in de NFT-ruimte mogelijk hoger is dan aanvankelijk werd gedacht.
Volgens de gegevens hebben twee toonaangevende NFT-collecties, Bored Ape Yacht Club (BAYC) en Mutant Ape Yacht Club (MAYC), alleen al sinds de opkomst van de Blur-marktplaats in oktober 2022 tekortkomingen in royalty’s geleden ter waarde van ongeveer $20 miljoen, of circa €18.4 miljoen.
Deze nieuwe gegevens suggereren dat eerdere schattingen van $35/€32,3 miljoen aan royalty-tekortkomingen waarschijnlijk te laag zijn.
Creator Royalty’s krijgen aandacht
De kwestie van creator royalty’s heeft veel aandacht gekregen in de NFT-ruimte. Na een korte stopzetting van maker royalty’s en de daaropvolgende sterke reacties van de gemeenschap, kondigde de OpenSea-marktplaats aan dat het maker royalty’s zou afdwingen voor alle genoteerde collecties.
In november 2022 presenteerden de oprichters van Bored Ape Yacht Club (BAYC) een nieuw model voor maker royalty’s, waardoor NFT-overdrachten tussen wallets gratis zouden blijven.
MagicEden, een andere vooraanstaande NFT-marktplaats, lanceerde in september 2022 zijn eigen NFT-tool voor het handhaven van royalty’s. Met deze tool kunnen makers hun NFT’s markeren of de afbeelding vervagen als de aanbieding of transactie de royaltyregels omzeilt.
Creator belofte wordt niet nagekomen
Boris Pevzner, de mede-oprichter en CEO van LiveArt, merkte op dat het Web3-ecosysteem zichzelf aanprijst als een “creator-centric space”, maar uit nieuwe gegevens blijkt dat deze belofte niet wordt nagekomen. Hij zei het volgende:
Het tekort aan royalty’s geeft duidelijk aan dat het huidige systeem niet werkt zoals het zou moeten.
Pevzner waarschuwde dat als de NFT-marktplaatsen blijven vechten om marktaandeel, dit kunstenaars zou kunnen ontmoedigen om deel te nemen aan de branche. Hij zei dat de creatieve geest van de ruimte verloren zou kunnen gaan en dat het meer op de aandelenmarkt zou gaan lijken.
Pevzner verwees als slot specifiek naar de ‘marktoorlogen’ die begonnen met de opkomst van Blur, een marktplaats die gericht was op het marktaandeel van OpenSea.
Het bericht Data: Web3-makers ontvangen minder voor royalty’s dan verwacht verscheen eerst op Newsbit.