In 2018 verbood Google alle crypto-gerelateerde advertenties op zijn platforms. Er werd destijds niet aangegeven of het verbod permanent zou zijn of wellicht op een later moment herzienbaar. Laatstgenoemde blijkt het geval te zijn, aangezien de techgigant zijn advertentiebeleid voor cryptovaluta heeft geüpdatet. Adverteerders mogen nu blockchain-games promoten die gebruik maken van non-fungible tokens (NFT’s). Er zitten echter wel wat haken en ogen aan.
NFT advertenties
Google maakte de beleidswijziging bekend middels een blogpost. De wijzigingen, die vanaf 15 september van kracht zullen gaan, is de volgende stap van Google in het opzetten van een open, maar gereguleerde benadering van blockchain- en NFT-games.
Advertenties zijn uitsluitend toegestaan van NFT-games die geen kansspel-gerelateerde inhoud promoten, maar alleen in-game items verkopen zoals kleding, wapens en uitrusting om de gebruikerservaring te verbeteren of gebruikers vooruit te helpen in de game.
In de update van het advertentiebeleid wordt ook opgemerkt dat advertenties voor games verboden zullen blijven waarmee spelers kunnen wedden met hun NFT’s of deze staken voor beloningen, waaronder crypto en andere NFT’s.
Elk type ‘sociaal casinospel’ dat gebruikers NFT’s verleent, mag evenmin adverteren volgens het nieuwe beleid. Bovendien mogen NFT-games geen advertenties kopen bij Google wanneer zij gokken om echt geld promoten.
Alles dat elementen inzet van wat Google als ‘gokken’ beschouwd, zal onderworpen zijn aan aanvullende beperkingen en vereist dat bedrijven goklicenties of certificeringen verkrijgen.
De beleidswijziging illustreert dat Google het verschil erkent tussen games waarbij de NFT’s in-game items vertegenwoordigen die de gameplay verbeteren, versus NFT’s die gokmechanismen voor spelers vergemakkelijken.
Crypto beleid Google Play
In juli kon je ook al in het NFT nieuws lezen dat Google nieuwe regels publiceerde voor zijn mobiele Google Play Store. Digitale activa zoals NFT’s mogen nu verwerkt worden in de applicaties zolang ze geen gokmechanismen bevatten en er volledige transparantie geboden wordt. Het verkopen van in-game items middels een zogenoemde ‘loot box’ is dus bijvoorbeeld niet toegestaan.
The post Analyse: Een nieuw tijdperk: Google’s nieuwe beleid omarmt crypto advertenties
appeared first on Crypto-Insiders.