Tegenwoordig zien we steeds meer in-game valuta, wat ervoor zorgt dat jij een aankoop gaat doen in bepaalde games. Denk bijvoorbeeld aan een battlepass, waardoor je weer veel nieuwe personages en/of skins krijgt in de game. Volgens de Europese Consumentenorganisatie (BEUC) zijn consumenten het slachtoffer in deze misleidende praktijken.
Rapport laat duidelijke cijfers zien
Een groep die de Europese consumentenbescherming organisaties vertegenwoordigt, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Het zou gaan over het gebruik en de marketing van digitale valuta in games door de videogame-industrie. Ze hopen met de klacht de Europese Commissie te wijzen om harder op te treden tegen videogame-bedrijven. Bovendien zou het volgens hen gaan om bedrijven die consumentenuitgaven maximaliseren door gebruik te maken van in-game valuta.
Gamebedrijven zouden aanzienlijke inkomsten krijgen bij gratis te spelen games en games die door kinderen worden gespeeld. Dat blijkt dat uit een rapport dat is gepubliceerd door de BEUC, waarin in-game aankopen ook een flinke stijging hebben ondergaan. De Consumentenbeschermingsgroep maakt zich zorgen over deze stijging en zei het volgende:
Op basis van onze analyse hebben we redenen om aan te nemen dat consumenten ten prooi vallen aan veel misleidende praktijken bij het kopen van premium in-game valuta in videogames.
Onderzoek onder consumenten en digitale valuta
Er werd opgemerkt dat games vaak alleen prijzen in digitale valuta van het spel weergeven, zonder duidelijke conversie naar echt geld. Bovendien kan het een overtreding zijn van de EU-wetgeving met betrekking tot de consumentenbescherming.
In het rapport wordt niet specifiek gesproken over cryptovaluta, ondanks dat veel Web3-games op een vergelijkbare manier werken. BEUC stelt verder ook dat in-game valuta het economische gedrag van consumenten kunnen verstoren. Dit kan door prijzen minder tastbaar te maken en het ‘pijnlijke’ effect van betalen verminderen.
Mega inkomsten bij onder ander Epic Games
BEUC laat in een afbeelding zien van enkele in-game valuta’s. Enkele genoemde gamebedrijven zijn vaak bekend onder de gamers. Denk aan Activision Blizzard, Electronic Arts en Epic Games.
Vooral het laatstgenoemde Epic Games, waarbij Fornite tot wel $2 miljoen kan opleveren door in-game aankopen. Daarbij liet BEUC ook in het rapport zien dat de in-game aankopen met ongeveer 18 procent was gestegen, van bijna 36 dollar in 2020 naar 43 dollar in 2023.
Het bericht Europese waakhond eist actie van EU tegen digitale valuta in games verscheen eerst op Crypto Insiders.