Socios.com heeft voor 100 miljoen euro 25% eigenaarschap verkregen van het mediabedrijf van de Spaanse voetbalclub FC Barcelona. Het moederbedrijf van Socios.com is Chilliz en zij hielpen de voetbalclub eerder met de ontwikkeling van een eigen token.

Reuters schreef gisteren dat FC Barcelona chef Joan Laporta de deal heeft bevestigd. De Spaanse voetbalclub heeft voor dit enorme bedrag afstand gedaan van 25% van Barça Studios, een audiovisueel productiebedrijf.

Wat betekent dit voor FC Barcelona?

We kunnen hier een lang verhaal houden over hoe Barcelona cryptocurrency-adoptie verder wil helpen maar eigenlijk gaat het alleen maar om die 100 miljoen euro. Dit geld is hard nodig omdat ze nieuwe spelers willen registreren voor de voetbalcompetitie. Onderstaande uitleg is wellicht niet het hele verhaal, maar dit is dan ook geen voetbalwebsite.

Sinds 2013 is er een limiet aan wat een club mag besteden aan spelers, coaches, fysio’s enzovoort. Clubs kunnen kiezen hoe het geld wordt verdeeld over transfers of lonen, op voorwaarde dat de algemene limiet niet wordt overschreden.

Deze limiet is gebaseerd op financiële gegevens die de clubs moeten indienen bij La Liga. Factoren die worden meegewogen zijn onder meer verwachte inkomsten voor het komende seizoen, maar ook winsten en verliezen uit voorgaande jaren, overheadkosten, non-player contracten, lopende besparingen, eventuele bestaande schuldaflossingen, investeringen en bronnen van externe financiering.

Spelers inschrijven

Telkens wanneer een club een nieuwe speler wil registreren met behulp van La Liga’s eigen “LaLiga Manager”-softwaresysteem, wordt de transfer automatisch gecontroleerd. Alleen als ze ervan overtuigd zijn dat de club voldoende ruimte in hun budget heeft om de transfersom en het salaris te dekken, kan een nieuwe speler worden ingeschreven om te spelen (in elke competitie).

Vorig jaar overschreed Barcelona deze limiet waardoor ze Messi niet konden inschrijven voor de competitie en hij naar een andere club ging.

Metaverse, NFT’s en Barca-tokens

Met die 100 miljoen wordt Socios.com technologische partner van de club van Frenkie de Jong en Memphis Depay om te helpen bij hun Web3-, non-fungible token (NFT) en blockchain-strategieën. Laporta zegt:

“Barca Studios omvat in zijn portfolio metaverse, NFT’s en Barca-tokens. Het is de verkoop van een belang … het is in principe voor altijd, we kunnen het terugkrijgen als er iets gebeurt.”

In het artikel van Reuters valt te lezen dat Chiliz, eigenaar van Socios.com, een strategische investering verwerft in Barca Studios. Onderdeel hiervan is dat Barcelona hulp krijgt van Socios.com om nieuwe digitale relaties op te bouwen met zijn 400 miljoen wereldwijde supporters.

Benfica en Socios.com

Vorige maand werd bekend dat de Portugese topclub Benfica, ook een fantoken ontwikkelt met Socios.com. Daarnaast is Socios.com de afgelopen weken ook samenwerkingsverbanden aangegaan met Rugby Union-teams Leicester Tigers, Harlequins en Saracens.

De koers van bitcoin en andere cryptocurrency’s hebben geen goed jaar. Dit zorgt voor verminderde interesse bij gebruikers van cryptobedrijven, waardoor de inkomsten zijn afgenomen. Volgens de New York Post heeft dit er weer toe geleid dat veel crypto-bedrijven zich terugtrokken uit sponsorovereenkomsten.

De krant schreef dat FTX zich terugtrok uit een deal om de Los Angeles Angels te sponsoren, terwijl een ander partnerschap tussen basketbalbedrijf Washington Wizards en een cryptobedrijf ook niet doorging vanwege de onrust op de markt.

In Nederland gaat de sponsordeal tussen BLOX en Ajax onverminderd door, ondanks de bearmarkt. Ook dit jaar prijkt de naam van de crypto-app op de mouw van de voetbalshirts uit Amsterdam.

The post FC Barcelona ontvangt 100 miljoen euro van cryptocurrency bedrijf Socios.com appeared first on BTC Direct | Nieuws.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!