In het licht van toenemende druk op de zogenaamde ‘finfluencers’, die financiële producten aanprijzen in hun online blogs, neemt Frankrijk een belangrijke stap met betrekking tot regulering. Frankrijk introduceert een vrijwillig certificeringsprogramma voor verantwoordelijke financiële beïnvloeders.
Educatieve module is opgezet
Op 7 september is aangekondigd dat 2 vooraanstaande Franse regulerende instanties, namelijk de ‘Autorité des Marchés Financiers’ (of AMF afgekort) en de ‘Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité’ (of ARPP afgekort), gezamenlijk een educatieve module hebben opgezet voor influencers actief in de financiële sector.
Het ‘Responsible Influence Certificate’ is sinds 2021 in omloop, oorspronkelijk geïntroduceerd door de ARPP. Tot op heden hebben meer dan 1.000 Franse influencers dit certificaat behaald. Nu wordt het certificaat uitgebreid met een speciale cursus gericht op financiële beïnvloeders die producten zoals aandelen, obligaties, ETF’s, fondsen, derivaten en zelfs beleggingen zoals wijn promoten. De aankondiging vermeldt ook de inclusie van crypto-activa in de training.
Om te slagen voor het ‘Responsible Influence Certificate’ in financiële reclame, dient men minstens 75% correcte antwoorden te geven op 25 meerkeuzevragen. Hoewel dit certificaat geen wettelijk verplicht document is, behoudt de ARPP zich het recht voor om het in te trekken bij beïnvloeders die zich niet aan de voorschriften houden. Bovendien moeten personen die het ‘Responsible Influence Certificate’ willen verkrijgen, eerst het “algemene certificaat” behalen, dat door de ARPP is ontwikkeld en geldt voor alle influencers.
In mei 2023 heeft de Franse Senaat een amendement aangenomen waardoor geregistreerde cryptocurrency-bedrijven influencers op sociale media kunnen inhuren voor reclame- en promotiedoeleinden. Tegelijkertijd waarschuwen Britse toezichthouders influencers in het Verenigd Koninkrijk dat hun promotieactiviteiten kunnen leiden tot straffen van maximaal twee jaar gevangenisstraf, een onbeperkte boete, of beide. Daarnaast pleit de Europese Consumentenorganisatie voor een algeheel verbod op het adverteren van cryptocurrency door influencers.
Het bericht Frankrijk lanceert een certificaat voor finfluencers, inclusief crypto verscheen eerst op Newsbit.