Een nieuwe enquête van Chainplay genaamd “State of GameFi” geeft nieuwe inzichten in het GameFi-ecosysteem. Chainplay is een informatieve cryptowebsite die zich focust op de metaverse, blockchain games en GameFi. Als onderdeel van de enquête zijn 2428 GameFi investeerders over de wereld benaderd om inzicht te krijgen in waarom ze investeren in de verschillende blockchain games.

GameFi is een overkoepelende term die de fusie van blockchain games met Decentralized Finance (DeFi) omschrijft. Games die zich focussen op GameFi proberen gebruikers aan te trekken door ze in de game geld te laten verdienen met verschillende activiteiten. GameFi trekt veel jonge investeerders naar de cryptomarkt. Omdat de blockchain games interactief zijn worden de verschillende DeFi functies op de games een stuk intuïtiever gemaakt voor nieuwe blockchain gebruikers en investeerders.

Dit wordt duidelijk uit de enquête waarin naar voren komt dat 3 van de 4 deelnemers in de cryptomarkt stapt puur vanwege GameFi. Daarnaast is GameFi nog steeds sterk aan het groeien. Ondanks de koersdaling van afgelopen jaar blijkt 68% van de GameFi investeerders in de afgelopen 12 maanden te zijn begonnen met investeren in de cryptomarkt.

Figuur 1: Reden voor investeerders om te investeren in GameFi (bron; Chainplay)

In figuur 1 zijn verschillende redenen te zien waarom investeerders in GameFi zijn gestapt. Het valt direct op dat de meerderheid van investeerders, met 51%, in GameFi stapt om geld te verdienen. Daarnaast geeft Chainplay aan dat Gen Z (personen geboren tussen 1996 – 2012) het meest open zijn naar de blockchain gaming industrie toe. Zo investeerde de gemiddelde enquête deelnemer van deze leeftijdsgroep 52% van hun vermogen in deze industrie.

GameFi winst is aan het dalen

Uit de enquête blijkt dat de gemiddelde investeerder zijn/haar winsten uit GameFi heeft zien dalen. Zo gaf 89% van de deelnemers aan dat hun winst gedaald is de afgelopen zes maanden, waarvan zelfs 62% aangaf dat hun winst meer dan 50% is gezakt.

Als onderdeel van de dalende winsten zien we dat gebruikers ook minder tijd steken in blockchain games. In 2021 stak de gemiddelde gebruiker nog 4.4 uur per dag in verschillende DeFi games, nu bedraagt dit gemiddeld 2.5 uur. Dit komt neer op de daling van 43%.

Toekomst van GameFi draait meer om fun factor

De blockchain gaming industrie is nog jong en ontwikkeld zich sterk. Zo geeft polygon (MATIC) aan veel vertrouwen te hebben dat gaming met NFT’s de toekomst is. Als we kijken naar de toekomst van de industrie dan zien we dat 81% van de deelnemers aangeeft het vooral belangrijk te vinden dat nieuwe games meer plezierig zijn om te spelen. Momenteel draaien GameFi games vooral om hun “Earn” mogelijkheden, dit lijkt in de toekomst te gaan veranderen. Zo willen spelers verbeterde kwaliteit en een positieve ervaring uit de games halen.

The post Analyse: ‘Fun factor’ belangrijk voor toekomst crypto gaming: onderzoek
appeared first on Crypto-Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!