Google heeft eindelijk een update van het advertentiebeleid uitgevoerd die in december werd aangekondigd, waardoor sommige financiële producten voor cryptocurrency, zoals de recent goedgekeurde Bitcoin ETF’s, gesponsorde links op zijn platforms mogen opnemen. Als gevolg hiervan plaatsen sommige uitgevers van Bitcoin ETF’s, zoals Vaneck en Blackrock, al advertenties op Google.
Google wijzigt beleid voor crypto-advertenties
Google, het software- en advertentiebedrijf, heeft zijn advertentiebeleid gewijzigd, waardoor sommige financiële producten voor cryptocurrency in advertenties en gesponsorde links op zijn platform kunnen worden opgenomen. Het bedrijf kondigde deze stap aan in december, toen het aankondigde dat dit zou focussen op het verduidelijken van “de reikwijdte en vereisten voor de advertentie van cryptocurrency munt trusts.”
Destijds merkte Google op dat het derde partijen die zich op de Amerikaanse markt richten, zou toestaan om “financiële producten te adverteren die beleggers in staat stellen om aandelen te verhandelen in trusts die grote zwembaden van digitale valuta bevatten,” zoals de recent goedgekeurde Bitcoin ETF-producten. Deze advertenties moeten echter nog steeds voldoen aan de lokale wetten voor de gebieden waarop ze zich richten, aangezien Google deze vereiste afdwingt voor alle accounts die dit soort producten adverteren.
Bedrijven slaan massaal toe
Als gevolg van de opheffing van dit verbod op het adverteren van cryptocurrency-fondsen, zijn verschillende bedrijven al gesponsorde links en advertenties aan het opnemen om gebruikers te lokken om te investeren in hun Bitcoin ETF-producten, inclusief VanEck en Blackrock.
Echter, andere advertenties gerelateerd aan non-fungible tokens (NFT’s) en de verkoop van cryptocurrency blijven verboden op de platforms. Deze omvatten advertenties voor initial coin offerings (ICO’s), DeFi-protocollen, of advertenties die de aankoop, verkoop of handel van cryptocurrency promoten. Ook advertenties voor spellen die gokken of wedden met het gebruik van NFT’s promoten, en de promotie van gokcasino’s die NTF-gebaseerde beloningen aanbieden, zijn nog steeds niet toegestaan.
Zelfs met deze voorzorgsmaatregelen hebben aanvallers phishing-advertenties op Google en X gebruikt om malware te verspreiden en meer dan $58 miljoen aan crypto te ontfutselen, volgens rapporten van Scam Sniffer, een anti-oplichtingsoplossing.
Het bericht Google staat Bitcoin ETF-advertenties toe, wijzigt crypto-beleid verscheen eerst op CryptoBenelux.