Gereguleerde crypto-exchanges uit de VS en Japan kunnen opnieuw adverteren op Google nadat het internet zoekbedrijf in oktober een beleid voor dergelijke advertenties heeft bijgewerkt.

Google zegt in een verklaring dat het beleid inzake financiële producten en diensten volgende maand zal worden geactualiseerd om gereguleerde beurzen uit de VS en Japan mogelijk te maken om te adverteren. Er staat dat adverteerders moeten worden gecertificeerd bij het bedrijf voor het specifieke land waarin hun advertenties worden weergegeven.

“Adverteerders kunnen een certificering aanvragen als het beleid in oktober van start gaat”, zegt Google, eraan toegevoegd dat de pagina met financiële producten en services zal worden bijgewerkt zodra het beleid van kracht wordt.

Het is onduidelijk waarom Google het verbod nu opheft, maar het lijkt erop dat het bedrijf denkt dat de crypto-hype en alle negatieve bijwerkingen die daarmee gepaard gaan, zijn vervaagd. Facebook, dat in januari het eerste grootschalige crypto-reclamebod uitwerkte, annuleerde in juni het verbod op bepaalde soorten cryptogerelateerde advertenties op. Op dezelfde manier verbiedt Facebook nog steeds ICO’s en moeten bedrijven een aanvraag indienen voor het uitvoeren van advertenties. Google volgt dus misschien gewoon zijn voorbeeld om ervoor te zorgen dat het geen waardevolle advertentiedollars misloopt.

Het bedrijf kondigde medio maart voor het eerst een verbod aan op crypto-gerelateerde advertenties die in juni van kracht werden. De aankondiging kwam na een verbod door Facebook, dat eind juni het verbod op bepaalde cryptogerelateerde advertenties ongedaan maakte. Twitter is vanaf eind maart ook begonnen met het verbieden van crypto-advertenties.