Greenpeace en de Environmental Working Group zullen nog eens $1 miljoen dollar besteden aan online advertenties. Hiermee willen ze de Bitcoin-community onder druk zetten om de code van het netwerk te veranderen. Het energieverbruik moet verminderen, aldus een persbericht.
Bitcoin moet van PoW naar PoS
Eerder op donderdag veranderde de Ethereum-blockchain zijn consensus mechanisme van proof-of-work (PoW) naar proof-of-stake (PoS). Door deze aanpassing aan de blockchain is er geen energie-intensieve rekenkracht meer nodig.
Bitcoin, een PoW-netwerk, krijgt steeds meer kritiek over het energieverbruik, dat vergelijkbaar is met dat van sommige kleine landen. In een rapport over bitcoin mining dat vorige week door het Witte Huis werd gepubliceerd, werd hier ook al kritiek op gegeven.
De klimaatgroepen dringen erop aan dat instellingen als Fidelity, BlackRock, Block en PayPal invloed gaan uitoefenen op het Bitcoin-protocol.
“We zitten in een klimaatcrisis en iedereen heeft een verantwoordelijkheid om te handelen.” zei Rolf Skar, speciaal projectmanager, Greenpeace USA.
“Nu ethereum is overgestapt op een energie-efficiënt protocol, is het tijd voor bitcoin om te veranderen. Bedrijven die bitcoin promoten en ervan profiteren, zoals Fidelity Investments, BlackRock, Paypal en Block, hebben de verantwoordelijkheid om mee te bouwen aan een betere, klimaatvriendelijke bitcoin.”
“Ethereum’s energie-efficiënte ‘merge’ laat bitcoin achter als enige klimaatvervuiler van cryptocurrency,” schreef Environmental Working Group (EWG) in een verklaring op donderdag.
‘Change the Code, Not the Climate’
“Met branden die over de hele wereld woeden en historische overstromingen die levens en bestaansmiddelen verwoesten, racen staats- en federale leiders en bedrijfsleiders om zo snel mogelijk koolstofvrij te worden.” Aldus Michael Brune, directeur van de campagne “Change the Code, Not the Climate”.
“Ethereum heeft aangetoond dat het mogelijk is om over te schakelen op een energie-efficiënt protocol met veel minder klimaat-, lucht- en watervervuiling. Andere cryptocurrency protocollen werken al jaren met efficiënte consensus mechanismen. Bitcoin is het buitenbeentje geworden en weigert uitdagend zijn klimaatverantwoordelijkheid te nemen”
De campagne “Change the Code, Not the Climate” ging in maart van start om te pleiten voor een wijziging van de Bitcoin-code die het enorme elektriciteitsverbruik van de mijnwerkers zou afremmen.
The post Analyse: Greenpeace verklaart Bitcoin de oorlog, stopt $1 miljoen in campagne
appeared first on Crypto-Insiders.