Het gerucht gaat dat het grote Google van plan is om bitcoin vanaf maandag 29 januari weer toegang te geven op zijn advertentieplatform. Voor exchanges en brokers was het lange tijd onmogelijk om met bitcoin te adverteren bij de zoekgigant, maar het lijkt erop dat de Spot Bitcoin ETFs een zogenaamde “maas in de wet” vormen.
In de nieuwe crypto-advertentie policy van Google staat het volgende: “Financiële producten waarmee beleggers aandelen kunnen verhandelen in trusts die grote hoeveelheden digitale valuta bezitten.”
Is dit het meest bullish nieuws voor bitcoin sinds de lancering van de ETFs?
Tweewekelijkse macro-economische nieuwsbrief ontvangen?
Wil jij eenvoudig op de hoogte blijven van alle belangrijke ontwikkelingen in de financiële wereld en meer leren over de economie?
Abonneer je dan gratis op mijn nieuwsbrief De Geldpers.
Je ontvangt iedere maandag een marktupdate met de belangrijkste macro-economische ontwikkelingen voor de bitcoin koers en aandelen. Vervolgens selecteer ik iedere vrijdag de vijf belangrijkste financiële grafieken van dit moment.
Cruciaal voor de adoptie van bitcoin
Vijf jaar geleden stelde Google een verbod in op het vertonen van bitcoin en crypto-gerelateerde advertenties. Het is goed mogelijk dat deze actie de adoptie van bitcoin ook een knauw heeft gegeven.
Waarom?
Omdat aangetoond is dat advertenties wel degelijk werken om mensen te overtuigen een product, dienst of financiële asset te kopen. Daarnaast werkt het natuurlijk niet in het voordeel van de reputatie van bitcoin als een grote partij als Google aangeeft dat bedrijven er niet meer mee mogen adverteren.
Reports are circulating that Google will be changing their policy and allowing #Bitcoin ETF ads starting on Jan 29th.
Google processes 100K searches/sec
Bitcoin is going to have unprecedented levels of institutional and retail exposure.
Prepare accordingly
— The ₿itcoin Therapist (@TheBTCTherapist) January 25, 2024
Vooral voor buitenstaanders schetst dat het beeld dat bitcoin een foute asset is. Dat is natuurlijk een reputatie waar de digitale munt al jaren mee worstelt.
SEC Chairman is open to a #Bitcoin ETF.
After Google opens up for ads for #Bitcoin, this is another bullish one.
A massive one.
Bullish.
— Michaël van de Poppe (@CryptoMichNL) August 3, 2021
Wat dat betreft is het accepteren van advertenties voor Spot Bitcoin ETFs, wat nu lijkt te gaan gebeuren vanaf 29 januari, een hele belangrijke stap in de ontwikkeling van bitcoin. In theorie kan dit weleens cruciaal blijken in de adoptie van bitcoin.
Bitcoin koers in de lift
Na een harde koersdaling van 20 procent vanaf de lancering van de Spot Bitcoin ETFs, die de bitcoin koers tot het niveau van 38.500 dollar bracht, is de weg omhoog nu weer voorzichtig ingezet.
Dat lijkt het gevolg van het vertragen van het bloeden van de Grayscale Bitcoin Trust. Vanaf de lanceringen werden er meteen voor miljarden dollars aandelen in GBTC op de markt gedumpt.
De afgelopen dagen vertraagde dat dumpen echter: -$641 miljoen, -$515 miljoen, -$429 miljoen, -$394 miljoen en -$255 miljoen.
Vooralsnog staat er een plus van 759,4 miljoen dollar op de borden voor de Spot Bitcoin ETFs. Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken over het succes van deze beleggingsproducten.
Daarvoor moeten we waarschijnlijk nog een paar weken wachten, zodat we weten wat de daadwerkelijke dagelijkse stromen worden. Nu zorgt Grayscale nog teveel voor een vertroebeld beeld. De eerste voortekenen zijn echter meer dan prima met bijna 1 miljard dollar aan netto-instromen.
Gratis financiële nieuwsbrief ontvangen?
Wil jij eenvoudig op de hoogte blijven van alle belangrijke ontwikkelingen in de financiële wereld en meer leren over de economie?
Abonneer je dan gratis op mijn nieuwsbrief De Geldpers.
Elke maandag en vrijdag krijg jij alles wat je moet weten over de financiële markten rechtstreeks in jouw mailbox.
Het bericht Groot nieuws: ‘Google staat bitcoin advertenties toe vanaf 29 januari’ verscheen eerst op Crypto Insiders.