Intesa Sanpaolo, de grootste bank van Italië, heeft zijn blootstelling aan crypto flink opgevoerd.

Uit nieuwe cijfers blijkt dat de waarde van de posities in het eerste kwartaal van 2026 opliep van ongeveer 100 miljoen naar 235 miljoen dollar, omgerekend zo’n 202 miljoen euro.

Opvallend is vooral dat de bank niet alleen meer inzet op Bitcoin, maar nu ook voor het eerst posities heeft genomen in Ethereum en XRP. Tegelijkertijd heeft het zijn positie in Solana juist afgebouwd.

Ontvang net als duizenden Nederlanders cryptonieuws direct op je telefoon door de gratis Crypto Insiders app.

In het kort

  • Intesa Sanpaolo verhoogt zijn crypto-blootstelling naar circa 235 miljoen dollar.
  • De bank investeert voor het eerst in Ethereum en XRP, terwijl de positie in Solana bijna volledig is verkocht.
  • Intesa breidt ook zijn posities in crypto-aandelen uit, met onder andere BitGo en Coinbase.

Bank investeert in Bitcoin, Ethereum en XRP

De groei werd vooral gedreven door grotere posities in Bitcoin via de beursfondsen (ETF’s) van ARK 21Shares en BlackRock.

Intesa heeft per 31 maart 3.607.565 aandelen in de Bitcoin-ETF van ARK Invest en 646.809 aandelen in de Bitcoin-ETF van BlackRock. Samen is dit ongeveer 124 miljoen dollar waard.

Daarnaast maakt de bank zijn entree in Ethereum via de Ethereum-ETF van BlackRock. Daarin heeft Intesa 3.147.918 aandelen, goed voor een waarde van ongeveer 90 miljoen dollar.

Ook neemt de bank een positie in de XRP-ETF van Grayscale met 712.319 aandelen, ter waarde van ongeveer 20 miljoen dollar.

Intesa houdt de posities aan voor eigen rekening. De bank koopt de producten dus niet namens particuliere klanten, maar gebruikt ze binnen haar eigen handelsactiviteiten.

Intesa koopt ook aandelen van cryptobedrijven, maar verkoopt Solana

Tegelijk met de nieuwe investeringen voert de bank opvallende wijzigingen door.

De positie in de Solana-ETF van Bitwise is drastisch verkleind van 266.320 naar slechts 2.817 aandelen, wat neerkomt op een bijna volledige verkoop.

Verder neemt Intesa Sanpaolo voor het eerst een belang in crypto-custodian BitGo en vergroot het zijn aandelen in cryptobeurs Coinbase van 1.500 naar 10.357.

De bank zet ook haar eerste stappen in crypto-derivaten met een nieuwe positie in callopties op de Bitcoin-ETF van BlackRock.

Europese bankensector omarmt crypto

Meerdere grote Europese banken hebben recent hun diensten uitgebreid naar digitale activa en steeds meer klanten stappen over.

Zo bieden de Spaanse bank BBVA en de Franse BNP Paribas al cryptohandel aan voor particuliere klanten.

Ondertussen werkt een consortium van twaalf banken, waaronder ING en Deutsche Bank, onder de naam Qivalis aan een eigen, door de euro gedekte stablecoin.

De lancering van deze digitale munt, die voldoet aan de Europese MiCA-regelgeving, wordt verwacht in de tweede helft van 2026.

Het bericht Grootste bank Italië stapt in XRP en Ethereum, verdubbelt cryptobezit verscheen eerst op Crypto Insiders.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!