Als er iets populair was in de afgelopen crypto bullmarkt, dan waren het Non-Fungible Tokens (NFT’s) wel. Hiermee is het mogelijk om van letterlijk alles een crypto-activa te maken. Dat klinkt als ideaal voor in videogames. Maar helaas zijn veel grote game-ontwikkelaars nog steeds niet overtuigd.
Ontwikkelaars houden afstand van NFT’s
Er zijn al grote bedrijven die het concept wél al hebben geïntegreerd, zoals Ubisoft via zijn eigen QuartzDigits-platform. Ook Sony wil NFT’s naar zijn PlayStation-ecosysteem brengen, volgens een onlangs aangevraagd patent. Er zijn ook al complete decentrale platformen die NFT’s naar games brengen, zoals dat van Gala Games (GALA).
Maar nog steeds zijn veel van de ontwikkelaars die de dienst uitmaken in game-land niet overtuigd. Sterker nog, ze blijven vrij afstandelijk. Valve gaf begin dit jaar aan dat de volatiliteit van NFT’s en scammers de redenen waren om NFT’s niet te integreren op Steam.
Rockstar Games’ moederbedrijf Take-Two Interactive (van Grand Theft Auto, Red Dead Redemption) zag in februari nog wel brood in het idee, maar ook dat is onlangs veranderd. Een paar weken terug legde het bedrijf het gebruik van NFT’s in GTA aan banden.
NFT’s leveren geen geld op
Sommige ‘roleplay servers’ van derde partijen waren er vroeg bij en stonden gamers toe om NFT’s te minten van in-game objecten. In de Trenches-server in GTA 5 van rapper Lil Durk had je bijvoorbeeld de mogelijkheden om lootboxes, in-game vastgoed en voertuigen te kopen. Maar helaas stelt dit gamers ook in staat om intellectueel eigendom van het bedrijf te kopiëren en te gebruiken voor andere doeleinden – stelen, dus.
Ook Microsoft houdt afstand. De Polkadot-parachain Enjin liet je NFT’s minten in Minecraft. Microsoft besloot om de functie te verbieden. Blockworks sprak met Don Norbury, CTO bij Neon, het moederbedrijf van Web 3.0-bedrijf Shrapnel. Hij heeft zowel bij Take-Two en Microsoft gewerkt, en verklaart dat de bedrijven gewoon nog niet weten wat ze met de tokens aanmoeten.
“Microsoft en Rockstar maken geen directe winst van NFT’s,” verklaarde hij. Dat betekent niet dat ze geen voorstander zijn van het principe. Het heeft meer weg van het conflict tussen Apple en app-ontwikkelaars, waarin Apple probeert om de hoge commissies op in-app aankopen te behouden. Ook zouden NFT’s een groot deel van zijn gebruikers ontevreden kunnen maken. Vermoedelijk zullen dergelijke tokens in de toekomst dus wel de gamingwereld bereiken, maar het zal nog even duren.
The post Analyse: Grote gamestudio’s nog steeds geen fan van NFT’s
appeared first on Crypto-Insiders.