Het regende vorig jaar tijdens de bullmarkt grote sponsordeals van bedrijven uit de crypto-industrie. Met name Crypto.com en FTX sprongen in het oog door de naamrechten van de basketbalstadions van de Los Angeles Lakers en Miami Heat op te kopen. De grote vraag is natuurlijk: zijn al die miljoenen het waard geweest voor de beursplatformen?
Lange donkere winter
De temperatuur in de crypto-wereld is sinds december vorig jaar naar het vriespunt gedaald en de lente lijkt momenteel nog ver weg. Er is op dit moment amper interesse in bitcoin, zo blijkt uit het aantal zoekopdrachten bij Google (zie onderstaande grafiek). “Tijdens een bearmarkt verliest het retail-publiek zijn interesse in crypto en daar kan geen sponsordeal verandering in brengen”, aldus CoinGecko oprichter en COO Bobby Ong.
Die constatering van Bobby Ong zien we ook duidelijk terug in de data van CryptoQuant. In eerste instantie maakte de Cronos (CRO) token van Crypto.com een opleving door. Die opleving duurde echter niet lang en wist het ook niet vast te houden.
Aan het begin van november 2021 telde Cronos ongeveer 2.000 actieve adressen per dag. Na het sluiten van de sponsordeal met de Los Angeles Lakers schoot dat getal omhoog naar 10.000 per dag. Het duurde echter niet lang voordat de activiteit helemaal terugviel. Op dit moment ligt het aantal actieve wallets per dag zelfs onder de 2.000 adressen.
Nieuwe deals helpen weinig
Ook het nieuws dat het beursplatform daarna de Formule 1, de UEFA Champions League en het WK-voetbal begon te sponsoren hielp weinig. Tot nu toe is de activiteit in de token vooral verder teruggevallen. Op zich is dat niet vreemd, want de koers is sinds de piek van na de samenwerking vrijwel alleen maar gedaald. Uiteindelijk stappen mensen in dit soort projecten om erop te verdienen. Als dat niet mogelijk lijkt, dan valt de aandacht weg en dat zien we nu duidelijk terug in de cijfers.
Als we de verslaggeving van Ad Age mogen geloven, dan is Crypto.com nog altijd op zoek naar manieren om onder de sponsordeals uit te komen. Op hetzelfde moment moet het flink snijden in het personeel om overeind te blijven.
Coindesk ging eropuit om te vragen hoe ze bij het handelsplatform tegen de sponsordeals aankijken. Dat leverde een antwoord op van Steven Kalifowitz, het hoofd van de marketingafdeling, op die daarin aangeeft dat het bedrijf op zoek blijft naar nieuwe samenwerkingen in de sportwereld. Een ontwikkeling die volgens Kalifowitz een belangrijke bijdrage vormt in de wereldwijde adoptie van crypto.
FTX volgt vergelijkbaar patroon
Kort na de aankondiging van de sponsordeal met de Miami Heat Arena, sprong ook het aantal actieve adressen voor de FTX token naar een all-time high. Dit gebeurde in april 2021, wat een relatief ‘saaie’ maand was voor bitcoin. In diezelfde periode ging de bitcoin koers namelijk met slechts 2 procent omhoog.
Deze statistieken laten zien dat de samenwerkingen in eerste instantie het gewenste effect hebben. In sneltreinvaart krijgen de beursplatformen er een grote hoeveelheid nieuwe gebruikers bij. Kort daarna viel de activiteit echter in beide gevallen weer terug naar het niveau van voor de samenwerking.
Het is van buitenaf lastig te zeggen of deze nieuwe gebruikers ook in de maanden na het sluiten van de sponsordeal actief blijven op het platform. Feit is wel dat de activiteit in zijn geheel er op de lange termijn weinig van profiteert. Wat dat betreft lijkt het antwoord op de vraag of deze sponsordeals onder de streep een plus opleveren een ‘voorzichtige nee’ te zijn.
The post Heeft het sponsoren van grote sportstadions iets opgeleverd voor Crypto.com en FTX? appeared first on BLOX | Nieuws.