De beloftes van de metaverse als concept zijn net zo groot als de opkomst van het internet decennia geleden, of als de opkomst van blockchain vijf jaar geleden. Maar veel van deze beloftes zijn vaag en de use-cases niet altijd even duidelijk.
Dit weekend duiken we middels een tweeluik in de metaverse. Vandaag leggen we uit wat de metaverse is en waar we nu staan. Morgen geven we voorbeelden en proberen we te beantwoorden wat een toekomstige metaverse ons kan brengen.
Wat is een metaverse?
Met behulp van de metaverse wordt het mogelijk om naar verschillende virtuele werelden te reizen en een avatar te creëren om een virtueel leven te leiden. Hoewel iedereen het er nu over heeft, is het moeilijk om te beantwoorden wat de metaverse precies is.
Er is namelijk nog geen eenduidige definitie van wat een metaverse is, zelfs De Dikke van Dale kan ons hierbij niet helpen.
Meestal wordt het beschreven als een netwerk van virtuele 3D-werelden gericht op sociale verbinding, een gesimuleerde digitale ruimte gericht op het creëren van een levensechte omgeving voor interactie tussen gebruikers. Of zoals nu nog veelal het geval is, merken die jou digitale voorwerpen proberen te verkopen. Denk aan virtuele Nike-schoenen voor je avatar.
De term ‘metaverse’ zelf bestaat al langer. Het werd voor het eerst gebruikt door Neal Stephenson in zijn sciencefictionroman Snow Crash in 1992. Het wordt in het boek gebruikt om de ingebeelde dystopische toekomst in een virtual reality-wereld weer te geven. Je zou de virtuele wereld van The Matrix zelfs een gedwongen Metaverse kunnen noemen.
Tegenwoordig is de metaverse vooral een modewoord, een marketingtruc. Zo wordt de term op veel games geplakt, en gebruikt om bijvoorbeeld VR-brillen te verkopen. Een groot verschil tussen online games en wat men de metaverse noemt, is dat games je een missie meegeven. Een doel om na te streven waar je ook zichtbaar voor beloond wordt, al is het alleen maar om te stijgen op bepaalde digitale ranglijsten.
Een paar populaire voorbeelden zijn het in 2003 gelanceerde Second Life en het hedendaagse Roblox en Minecraft.
Big Tech kan niet wachten
Daarnaast springen veel grote bedrijven op dit concept en Big Tech vecht om wie de eerste succesvolle metaverse kan lanceren (en beheren).
Zo veranderde Mark Zuckerberg eind vorig jaar de bedrijfsnaam van Facebook in Meta.
De reden waarom de metaverse zo populair wordt, is dat het naar verwachting de opvolger van internet zal zijn. Velen vergelijken de metaverse in dit stadium met computers en mobiele telefoons aan het einde van de 20e eeuw.
Zoals een veelgehoord cliché in de cryptowereld luidt: het staat nog maar in de kinderschoenen. Dit is het begin van de metaverse en het is lastig te voorspellen waar en wat dit ons gaat brengen.
Er zijn veel science fiction films en boeken die de duistere kanten beschrijven van een volledig digitale wereld. Zelfs het schattige Wall-E speelt met dit concept.
Games en blockchain
Op dit moment zijn er veel verschillende metaverse projecten. Sommigen van hen presenteren virtual reality-videogames en platforms met avatars zoals hierboven besproken. Anderen ontwikkelen virtuele ruimtes voor het streamen van concerten en sportgames, kunstgalerijen, virtueel eigendom (NFT’s), enz.
Belangrijk om te weten is dat de metaverse nauw verbonden is met de ontwikkeling van blockchain. NFT’s worden vaak gebruikt voor aankopen binnen metaverse-projecten. Morgen bekijken we een paar projecten, die wellicht kunnen laten zien wat de toekomst voor ons in petto heeft.
The post Investeren in de metaverse? Dit moet je weten appeared first on BTC Direct | Nieuws.