Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, verdiende vorig jaar 13,8 miljard euro aan misleidende, illegale en frauduleuze advertenties, zo rapporteert Reuters. Dat is tien procent van de totale omzet van het bedrijf. Meta doet er volgens interne documenten weinig aan, wat vragen oproept over het verdienmodel. Lees hieronder verder.
Weinig tijd om alles bij te houden? We delen samenvattingen in onze gratis WhatsApp-groep.
Stortvloed aan frauduleuze advertenties
Gemiddeld toont Meta zo’n 15 miljard advertenties per dag met een hoog risico op fraude of andere illegale activiteit. De afgelopen jaren was het sociale mediabedrijf niet in staat om de enorme hoeveelheid illegale advertenties de kop in te drukken. Dat schrijft Meta zelf in interne documenten die zijn ingezien door Reuters.
Veel fraude wordt volgens de documenten wel gedetecteerd en automatisch verwijderd, maar alleen als de systemen het risico hoger inschatten dan 95 procent. Als het percentage lager uitvalt worden de advertenties toch toegelaten, maar tegen een hoger tarief. Een groot deel van de valse advertenties komt daardoor toch online, terwijl Meta daar juist extra aan verdient.
Fraudeurs worden bovendien niet direct geblokkeerd, maar krijgen eerst een periode lang diverse waarschuwingen.
Het probleem is extra ernstig vanwege het advertentie-algoritme. Dat zorgt ervoor dat slachtoffers van fraude nog vaker met frauduleuze advertenties worden geconfronteerd, omdat ze eerder al eens op zo’n advertentie hebben geklikt.
Inkomsten door fraude
Volgens de documenten zou Meta wel meer willen doen aan het bestrijden van valse advertenties, maar is het bezorgd over verminderde omzet. In de documenten wordt geschat dat het bedrijf in 2024 zo’n 13,8 miljard euro verdiende aan misleidende, illegale en frauduleuze advertenties. Dat is ongeveer tien procent van de totale omzet van Meta. Een ander document uit 2024 spreekt over 6 miljard euro.
In de documenten worden ook de kosten van verbeterde fraudebestrijding afgewogen tegen de kosten van Meta’s opgelegde boetes als ze niets zouden doen. De boetes zouden veel lager zijn dan de inkomsten uit de frauduleuze advertenties. Meta zou volgens de documenten daarom alleen extra willen ingrijpen als het daartoe wordt gedwongen.
De kwestie toont dat de online advertentiemarkt onvoldoende gereguleerd is, vindt Sandeep Abraham, fraude-onderzoeker en voormalig Meta-veiligheidsonderzoeker. Het roept vragen op over de integriteit van het verdienmodel. Hij zegt:
“Als regelgevers het niet tolereren dat banken profiteren van fraude, dan zouden ze dat ook niet van techbedrijven moeten tolereren.”
‘Selectief beeld’
Volgens een woordvoerder van Meta schetsen de cijfers in de documenten echter een ‘selectief beeld’ en zijn het ‘ruwe en overdreven inclusieve’ inschattingen. De werkelijke omzet uit frauduleuze advertenties zou in realiteit lager zijn gebleken. Hij gaf niet aan hoe hoog de omzet daaruit wel was.
De woordvoerder betwistte ook dat Meta alleen zou willen ingrijpen als het wordt gedwongen. “Dat is geen bedrijfsbeleid”, aldus de woordvoerder van Meta.
Nieuwe cryptotrend verovert Nederland – met rendement tot +120%
Geen tijd om alles bij te houden? Met de bundels van Kraken koop je met één druk op de knop een compleet pakket – bijvoorbeeld de 10 best presterende munten, een AI-bundel of zelfs het portfolio van Donald Trump.
Sommige bundels haalden dit jaar rendementen van +70% tot +120%. Kraken houdt alles automatisch in balans, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.
Ontdek het gemak van investeren bij Kraken – betrouwbaar sinds 2011.
Het bericht Meta casht miljarden met misleidende advertenties en oplichting verscheen eerst op Crypto Insiders.


Probeer gratis bij Kraken