De metaverse is één van de ontwikkelingen waar de crypto-industrie de afgelopen bullmarkt veel baat bij heeft gehad, maar de cryptocurrencies in deze subsector zijn minstens zo hard gedaald als de meeste andere coins. Zoals in elke bearmarkt zal dat vragen opwekken over de toekomst van de industrie, maar volgens McKinsey & Company wacht de metaverse een gouden toekomst.
Enorme groei in zicht voor de metaverse
In een blogartikel schrijft het consultancybureau dat het vermoedelijk nog wel even zal duren voordat de metaverse echt een begrip is, vijf tot tien jaar om precies te zijn. Toch denkt het bedrijf dat je als investeerder nu al baat kunt hebben bij bestaande metaverse-projecten.
Er is volgens McKinsey meer mogelijk dan je misschien denkt. Zo kun je met Virtual Reality (VR) jezelf volledig onderdompelen in deze andere wereld. Met Augmented Reality (AR) kun je de ‘echte’ wereld verrijken met metaverse-beelden, bijvoorbeeld via een doorschijnende VR-bril. Met Mixed Reality (MR) is de grens nog vager.
De auteurs noemen een aantal voorbeelden van activiteiten uit de echte wereld die je prima in een online wereld zou kunnen doen, zoals een virtuele Formule 1-race op Le Mans. Er zijn ook activiteiten denkbaar waar je misschien vaker behoefte aan hebt. Zo kunnen reparateurs mensen via Augmented Reality helpen om zelf apparaten te repareren. Zo kan het repareren sneller, en het kan zelfs de kwaliteit verhogen en de onverwachte reparaties voorkopen. Een auto kopen kan ook in een digitale showroom in 3D.
Op dit moment heeft de metaverse-sector een waarde van ‘slechts’ 300 tot 400 miljard, maar tegen 2030 zal dit volgens de onderzoekers 4 tot 5 biljoen zijn. Vooralsnog hebben bedrijven hoge ontwikkelkosten om bezig te zijn in de metaverse, maar uiteindelijk moet dit een hoop groeimogelijkheden opleveren. Bovendien moet het de tijd die nodig is om producten op de markt te brengen halveren.
Bedrijven pas net begonnen in de metaverse
Uit een onderzoek van McKinsey bleek onlangs dat maar liefst 59% van all gebruikers minimaal één activiteit per dag wel in een metaverse zou willen doen, zoals afspreken met vrienden, winkelen, naar een digitale sportschool doen en dingen leren. Dat is nog hoger dan de 43% van de mensen die wel in een online wereld een vakantie voor zouden willen bereiden, volgens een ander onderzoek.
Bedrijven zijn pas met begonnen met het ‘proeven’ van de metaverse. Zo kun je bij een Nederlands uitzendbureau volledig virtueel solliciteren, en JP Morgan bouwde een digitale bank in Decentraland. De Europese Unie hield een gala in de metaverse, maar dit liep uit in een enorme flop.
The post Analyse: Metaverse-industrie kan enorm groeien: $5 biljoen waard in 2030?
appeared first on Crypto-Insiders.