Metaverse is hot
Nu de metaverse stilaan steeds meer in zijn populariteit groeit, lijkt multinational Walmart zich in de nieuwste trend te storten. De plannen van de detailhandelaar om in deze ruimte te debuteren omvatten het creëren van zijn eigen crypto-activa en het verzamelen van niet-fungibele tokens (NFT’s).
In de afgelopen maand heeft het bedrijf veel nieuwe handelsmerken gedeponeerd waaruit zijn intentie op virtuele goederen blijkt. Volgens het US Patent and Trademark Office werden de aanvragen van Walmart op 30 december ingediend.
Walmart gaat de Metaverse verkennen
Hoewel de winkelier geen commentaar gaf op de specifieke handelsmerkaanvragen, sprak hij wel over zijn evolutie. Walmart zei dat het zou blijven onderzoeken hoe “opkomende technologieën” zoals de Metaverse in de toekomst de winkelervaring kunnen verbeteren. Het bedrijf schreef:
“We testen voortdurend nieuwe ideeën. Sommige ideeën worden producten of diensten die het tot klanten schoppen. En sommige testen we, itereren en leren ervan.”
Walmart diende in totaal zeven aanvragen in en onthulde daarmee zijn plannen die rond de Metaverse draaien. Het bedrijf is van plan virtuele goederen te maken en te verkopen, zoals woningdecoratie, openluchtrecreatie, sportartikelen, elektronica, amusementsopnamen, producten voor persoonlijke verzorging, en speelgoed. Bovendien zei de multinationale detailhandelaar dat het virtuele valuta en NFT’s aan zijn gebruikers zou aanbieden.
De aanvragen hebben reacties losgemaakt bij een merkengemachtigde Josh Gerben die ze “super heftig” noemde. Gerben merkte op dat de deponering erop wijzen dat Walmart achter de schermen veel bewegingen heeft gemaakt in de richting van deze virtuele wereld.
De advocaat verwees naar de aankondiging van vorig jaar van Facebook, dat zijn bedrijfsnaam verandert in Meta. In de aankondiging zei Facebook dat het nu sociale technologie aan het verkennen is, waarbij het zijn focus buiten de sociale media stelde. Sindsdien hebben verschillende bedrijven stappen gezet om hun wortels in de virtuele wereld te plaatsen.
Metaverse belangstelling groeit onder bedrijven
De Amerikaanse multinational Nike staat op de lijst van bedrijven die belangstelling tonen voor de virtuele wereld. Behalve dat het in november handelsmerkaanvragen indiende, zei het bedrijf ook dat het samenwerkt met Roblox om een online wereld te ontwikkelen die de naam Nikeland draagt. Terwijl 202 afliep, nam Nike het virtuele sneaker bedrijf RTFKT over.
Ook Adidas heeft aangekondigd dat zijn volgende collectie een mix van digitale en fysieke items zal zijn, en verkocht zal worden als NFT’s, geproduceerd met samenwerkers als Bored Ape Yacht Club. Getiteld ‘Into the Metaverse‘ zal de collectie bestaan uit virtuele wearables die kopers in online platforms kunnen gebruiken, maar ook uit de bijpassende fysieke kleding.
Het is Adidas’ eerste collectie van NFT’s, of niet-fungibele tokens, dit zijn digitale verzamelobjecten met bewezen authenticiteit. NFT’s fungeren als een op blockchain gebaseerd eigendomsbewijs, waarmee stukken kunnen worden geauthenticeerd, gekocht en verzameld.
De amusementsgigant, Disney, kreeg onlangs goedkeuring voor een “virtual-world simulator” patent toen het jaar in 2021 op het punt stond af te sluiten. Het patent zal gebruikt worden bij het maken van gepersonaliseerde interactieve attracties voor bezoekers van het themadeel.
Disney heeft al eerder belangstelling getoond voor de Metaverse. CEO Bob Chapek zei tijdens de Q4 earnings call van het bedrijf in november dat Disney in een beweging was om “de fysieke en de digitale wereld met elkaar te verbinden”.
Met meer dan 2 miljard gebruikers brengt Instagram ook NFT’s naar zijn sociale media platform. Volgens CEO Adam Mosseri zal het bedrijf functies lanceren waarin NFT’s verwerkt zijn.
In een recent Instagram verhaal verklaarde de CEO dat ze nog niets aan te kondigen hebben, maar dat ze wel degelijk NFT’s aan het onderzoeken zijn. Ook onderzoekt het bedrijf hoe ze NFT’s toegankelijker kunnen maken voor een breder publiek. De CEO denkt denk dat het een interessante plaats is waar we kunnen spelen, en ook een manier om hopelijk makers te helpen.”
FAQ – Veelgestelde vragen de Metaverse
Metaverse is geen product van Facebook, Microsoft, of Google. Het is eigenlijk een term die ontleend is aan de cyberpunk roman “Snow Crash” uit 1992, die een wereld impliceerde waarin mensen met elkaar konden interageren door hun avatars te gebruiken. Ook de metaverse waar je vandaag over hoort lijkt in veel opzichten op hetzelfde concept.
Het concept van de Facebook metaverse is ook een van de veel voorkomende hoogtepunten in metaverse vragen en antwoorden. Ongeacht alle kritiek veranderde het moederbedrijf van Facebook zijn naam in ‘Meta’ met de visie om een eigen metaverse te creëren. De 3D iteratie van Facebook is opgevat als de volgende generatie van mobiele internet ervaring voor gebruikers.
Behalve de topnamen als Microsoft, Sony, en Facebook, is de betrokkenheid van andere bedrijven bij de metaverse zeker een belangrijk hoogtepunt in Metaverse FAQs. Enkele van de andere bedrijven die in de ontwikkeling van de metaverse investeren zijn Nvidia, Niantic, Apple, en Decentraland.
Zo kondigde Nvidia in 2021 zijn Omniverse Enterprise aan voor makers om samen te werken aan verschillende projecten zoals 3D modellering, simulatie en ontwerp. Decentraland is al vanaf het begin een van de openlijke voorstanders van de metaverse en noteerde onlangs een verkoop van virtueel onroerend goed ter waarde van meer dan $ 2 miljoen. Niantic, het bedrijf achter Pokemon Go, is ook in de inspanningen voor de bouw van de metaverse gedoken. Het heeft een investering van $300 miljoen opgehaald voor de ontwikkeling van zijn eigen metaverse.
Disclaimer: Dit artikel biedt informatie voor educatieve doeleinden. Crypto-inzichten.nl biedt geen advies- of brokersdiensten aan, noch beveelt het specifieke investeringen aan, inclusief aandelen, effecten of cryptocurrencies.
The post Analyse: Metaverse krijgt meer overhand: Walmart, Nike, Disney, Instagram de virtuele wereld verkennen
appeared first on crypto inzichten