Minecraft, het wereldwijd populaire sandboxspel, staat bekend om zijn strikte houding tegenover cryptocurrencies en NFT’s. Onlangs heeft het echter een onverwachte wending genomen. Ondanks een geschiedenis van weerstand tegen blockchain-technologieën, hebben Microsoft en Mojang, de ontwikkelaar en uitgever van het spel, verrassend genoeg een knikje gegeven aan de nieuwe Minecraft-integratie van Worldcoin.
Worldcoin: ID via netvlies-scannen
Worldcoin, een project opgericht door Sam Altman, de CEO van OpenAI, wordt voornamelijk herkend voor zijn “Orb”, een apparaat dat netvliezen scant om unieke IrisCodes te creëren die worden bijgehouden op zijn blockchain.
Het bedrijf heeft onlangs de aandacht getrokken met zijn integratie in Minecraft. Als gevolg hiervan zullen spelers binnenkort de World ID-credential kunnen gebruiken voor authenticatie, waardoor serverbeheerders gebruikers kunnen verifiëren voordat ze specifieke in-game rechten verlenen.
Een vertegenwoordiger van Worldcoin benadrukte het belang van deze functie bij het verminderen van online “griefing” en het verbeteren van de game-ervaring door menselijke spelers te onderscheiden van bots.
Minecrafts regressieve houding ten opzichte van NFT’s en crypto
De Minecraft-gemeenschap was verrast in 2022 toen het spel een verbod op NFT’s aankondigde, dat het uiteindelijk dit jaar implementeerde. Het verbod strekte zich uit tot het gebruik van cryptocurrencies om spelers te belonen, waardoor een server die eerder Bitcoin uitbetaalde, deze functie moest uitschakelen.
De bijgewerkte end-user license agreement (EULA) van Minecraft biedt echter meer genuanceerde richtlijnen. Het verbiedt specifiek play-to-earn-functies met uitbetalingen in cryptocurrency en het gebruik van NFT’s om exclusiviteit rond in-game items te creëren.
De EULA verklaart dat mods die de spelervaring beïnvloeden of schaarste creëren op basis van externe voorwaarden onaanvaardbaar zijn, met name mods die het bezit van NFT’s vereisen om gamecontent te ontgrendelen.
Uitsluiting van Worldcoins token van integratie
De integratie van Worldcoin, die zich uitsluitend richt op de World ID-credential zonder het noodzakelijk maken van in-game cryptocurrencies of tokens, lijkt deze beperkingen te omzeilen. Toen om commentaar werd gevraagd, verduidelijkte een woordvoerder van Minecraft dat, hoewel de bedrijven geen rol speelden in het initiatief van Worldcoin, zolang het zich houdt aan de EULA-richtlijnen, de integratie “waarschijnlijk acceptabel” is.
De scheiding tussen Worldcoins technologie en zijn token is cruciaal. De vertegenwoordiger van Worldcoin benadrukte dat de World ID en de WLD-token afzonderlijke entiteiten zijn, waarbij de laatste in sommige regio’s, waaronder de Verenigde Staten, ontoegankelijk is. Deze onderscheiding stelt Worldcoin in staat om te navigeren in de regels van Minecraft over blockchain-integraties, terwijl de bruikbaarheid van de World ID behouden blijft.
Het bericht Minecraft integreert Worldcoin voor speler-authenticatie verscheen eerst op CryptoBenelux.