Zorgen over inbreuk op intellectueel eigendom (IE) hebben grote gameproductiebedrijven, zoals Nintendo, ertoe gebracht om generatieve kunstmatige intelligentie (AI)-tools te mijden bij de ontwikkeling van games.
Terughoudendheid richting generatieve AI
Alhoewel generatieve AI-tools recentelijk hun creatieve potentieel hebben bewezen, hangt hun commerciële gebruik sterk af van de bron van de datasets die worden gebruikt om de AI-modellen te trainen. Hierdoor heeft Nintendo, het Japanse videogamebedrijf, besloten om geen generatieve AI-elementen toe te passen in hun aankomende games.
Tijdens een algemene vergadering van aandeelhouders uitte Nintendo-president Shuntaro Furukawa zijn terughoudendheid om generatieve AI te gebruiken voor gameontwikkeling. Toen hem werd gevraagd naar Nintendo’s plannen om AI te integreren, erkende Furukawa de langdurige relatie tussen gameontwikkeling en AI-technologie. Hij benadrukte echter dat het gebruik van generatieve AI een risico op IE-inbreuk kan opleveren. Volgens een ruwe vertaling van zijn antwoord:
“Generatieve AI, dat de laatste jaren een hot topic is geworden, kan creatievere dingen doen, maar aan de andere kant erkennen we dat het ook problemen heeft met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten.”
Furukawa stelde verder dat nieuwe technologieën en tools zoals generatieve AI alleen niet de waarde kunnen leveren die gamers zoeken. “We hebben tientallen jaren aan knowhow om de beste game-ervaring voor onze klanten te creëren,” voegde hij toe, ter ondersteuning van zijn besluit om geen AI-tools te gebruiken.
Bitcoin ontwikkelaars bewaren Nintendo’s erfgoed via de blockchain
Aan de andere kant van het spectrum zorgen Bitcoin-ontwikkelaars ervoor dat Nintendo’s nalatenschap voor altijd blijft bestaan. Een groep onchain-ninja’s heeft onlangs een emulator voor de Nintendo 64 (N64)-console geregistreerd op het Bitcoin-netwerk, met als doel het behoud van klassieke videogames via de blockchain.
Trevor Owens, de CEO van Bitcoin Ordinals-portfoliotracker Ninjalerts, die het “Pizza Ninjas”-project ontwikkelde om de N64-emulator op Bitcoin te registreren met behulp van het Ordinals-protocol, zei:
“Wij willen het gesprek met preservationisten over klassieke games bevorderen en hopen dat de community moeite doet om erachter te komen hoe de ernstig bedreigde games op een legale manier onchain kunnen worden gezet.”
Owens reageerde op zorgen over inbreuken op het auteursrecht en verklaarde dat ze pleiten voor het vinden van legale manieren om de games onchain te behouden.
Met deze ontwikkelingen blijven zowel de bescherming van intellectueel eigendom als de bewaring van cultureel erfgoed centrale kwesties binnen de game-industrie.
Het bericht Nintendo weigert generatieve AI voor gameontwikkeling verscheen eerst op Newsbit.