Nog niet zo lang geleden werd blockchain vooral geassocieerd met criminaliteit en een torenhoog energieverbruik. Maar dat hoeft niet zo te zijn, en ook de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool van Utrecht beseffen dit. Zij gaan aankomend schooljaar door met hun twee op blockchain gerichte opleidingen.
Nederlandse hogenscholen positief over blockchain
Dat schrijft uitgeverij Noordhoff in een blogartikel. De uitgeverij sprak met Pieter Leek, docent en coördinator van de minor blockchain aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), met Bernhard van der Biessen van de Hogeschool van Utrecht en met Maarten de Borst, co-auteur van het boek ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’.
“Er komt veel kijken bij blockchain en het levert verrassende projecten op,” aldus Leek. Zo leren studenten omgaan met budgetten, omdat elke transactie geld kost. Ook aan privacy en ethiek wordt veel aandacht besteed. Omdat elke transactie publiek is moeten deelnemers nadenken over wat ze wel en wat ze niet op de blockchain zetten. De juridische aspecten daarvan worden ook niet over het hoofd gezien.
Studenten van de HvA werken momenteel aan een systeem om festivalmuntjes aan blockchain te koppelen. Het kopen van de muntjes loopt hiermee via een app. Sommige projecten zitten zó goed in elkaar dat andere studenten er het volgende halfjaar ermee verder gaan, zoals met een blockchain waarmee wol naar de bron van oorsprong kan worden getraceerd. Elk afzonderlijk project duurt namelijk een half jaar.
Praktische crypto-technologie projecten in de echte wereld
De Hogeschool Utrecht (HU) pakt het iets anders aan. Hier zijn de projecten van de minor namelijk nóg praktischer van aard, waarvoor de hogeschool samenwerkt met bedrijven zoals Rabobank of Quantoz.
Zo is er samengewerkt met Rijkswaterstaat aan een identificatiesysteem voor materialen. Het soort klanten geeft meteen aan hoe belangrijk crypto en blockchain tegenwoordig is. De ‘zweem van criminaliteit en een hoog energieverbruik’ is onterecht, vindt van der Biessen.
Maarten de Borst is co-auteur van het boek ‘Digitaal vertrouwen’, dat voor docenten gratis te bestellen is. Ook werken de auteurs samen met schoolomgevingen. De inbreng van docenten zal in een volgende druk worden meegenomen. De blockchain-industrie ontwikkelt zich namelijk razendsnel, waardoor de auteurs bij het schrijven al het risico liepen dat sommige informatie achterhaald zou zijn.
The post Analyse: Op deze Nederlandse Hogescholen leer je over crypto-technologie
appeared first on Crypto-Insiders.