Financiële technologie, tegenwoordig beter bekend onder de term ‘fintech’, beschrijft een bedrijf dat zich richt op het leveren van financiële diensten door gebruik te maken van software en moderne technologie.

Vandaag concurreren fintech-bedrijven rechtstreeks met banken in de meeste delen van de financiële sector om financiële diensten en oplossingen aan klanten te verkopen. Vooral vanwege regulatorische redenen en hun interne structuren worstelen banken nog steeds om fintech-startups bij te blijven op het gebied van innovatiesnelheid. Fintechs hebben al snel beseft dat alle soorten financiële diensten – inclusief geldtransfers, leningen, investeringen, betalingen, naadloos moeten worden geïntegreerd in de levens van de technisch onderlegde en gesofisticeerde klanten van vandaag om relevant te blijven in een wereld waarin bedrijven en privé-leven wordt steeds meer gedigitaliseerd.

 

-Machine learning & cognitive computing
-Digitale valuta’s en blockchain
-Big data-analyse, optimalisatie en fusie
-Gedistribueerde systemen, mobiele betalingen en peer-to-peer-applicaties

 

Fintech en blockchain

Veel  fintech startups zijn de laatste jaren bemoeid met  blockchain-technologie. Je kunt er niet aan ontkomen: waar je ook begint te kijken naar informatie over financiële technologieën, blockchain-technologie is er.

Hoewel blockchain op de vierde plaats staat met 11 procent van de respondenten in de lijst van technologieën die naar verwachting de grootste impact zullen hebben op de financiële dienstensector over een jaar, word er duidelijk verwacht dat de impact van blockhain-technologie de jaren daarna explosief toeneemt. Geen wonder met zoveel gepraat, verwarring, onzekerheid en hype, over blockhain-technologie.

Er word verwacht dat blockchain-technologie, ook wel bekend als Distributed Ledger Technology of DLT, de grootste impact heeft over vijf jaar. Hoewel dat lager is dan robo-adviseurs, plaatst het blockchain bovenaan de verwachte belangrijkheidsgroeicurve en wordt het de tweede meest gerapporteerde technologie in 5 jaar vanaf nu. Als je het ons vraagt, blijft het bloeien en staat aan het begin van de hype-cyclus, dus zorg ervoor dat je er een kijkje neemt, nu en in de komende jaren.

 

Fintech en banken

Banken zijn ook technologieproviders geworden, die concurreren met bedrijven als PayPal of Square en soms samenwerken aan het uitrollen van gedeelde platforms om services mogelijk te maken.

Bijvoorbeeld Early Alarm Services LLC eerder dit jaar, een technologieleverancier in handen van Bank of America, BB & T, Capital One, JPMorgan Chase en Wells Fargo – onthulde zijn nieuwe persoonlijke betalingsservice voor Zelle. Het serviceplatform wordt dit jaar naar verwachting ondersteund door meer dan 30 banken en zal 86 miljoen Amerikaanse mobiel-bankklanten betalingen laten verzenden en ontvangen als alternatief voor contant geld en cheques.

“Dus nu worden de FinTech industtrie, die de banksector verstoorden, nu weer verstoord worden door de banksector, wat een interessante draai van gebeurtenissen is,” zei Piscini. “Het is een goed voorbeeld van verstoringen van de disruptors.”

 

 

Fintech voordelen

Lagere kosten van diensten

Financiële technologie is geïntroduceerd als een manier om de kosten van services te verlagen, zodat klanten geen extra front-end of back-end belastingen hoeven te betalen. Het introduceren van technologie die het voor een computer mogelijk maakt om een ​​taak op veel kortere tijd uit te voeren dan een persoon, vermindert automatisch de noodzaak om iemand in dienst te nemen om uren te besteden aan het werk. Aangezien het minder kost om een ​​computer te hebben om het te doen, zullen de kosten van het product / dienst automatisch verminderen. Ook neemt de belasting van verschillende netwerken, regelgevers en systemen aanzienlijk af.

Verbeterde kwaliteit van diensten

Mensen zijn meer geneigd fouten te maken dan computers, vooral computers die speciaal zijn ontworpen om een ​​bepaalde taak uit te voeren. Er zijn minder kansen op fouten, wat betekent dat er minder problemen zullen zijn met het bedrijf, vooral tijdens audits.

Betere risicobeoordeling

Een van de meest afschrikwekkende taken voor een persoon is het beoordelen van de financiële geschiedenis en kredietscores van klanten. Het proces kan heel lang duren omdat er verschillende dingen zijn die online moeten worden gecontroleerd en toegang tot verschillende plaatsen hebben. Met fintech wordt het hele proces in slechts enkele minuten voltooid; het zal ook nauwkeuriger zijn. De technologie kan zijn kracht gebruiken om toegang te krijgen tot verschillende systemen die moeilijk handmatig te beheren zijn, en het stelt organisaties in staat om accurate beoordelingen te maken en ervoor te zorgen dat ze loyale klanten kiezen.

Divers en stabiel krediet

Het probleem met banken is dat ze om leningen aan andere mensen te lenen bij de centrale bank nodig hebben om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen. Dit is een enorm risico dat ze nemen en tegelijkertijd is het nodig om ervoor te zorgen dat de geldstroom niet wordt verstoord. Met fintech-bedrijven zal dit geen probleem zijn, aangezien kredietverstrekkers en kredietnemers met elkaar gematcht worden om een ​​stabielere kredietwaardigheid te creëren. Dit diversifieert ook de manier waarop een persoon financiële diensten kan aanbieden.

Veilig

Bij financiële zaken is een van de meest vervelende dingen de veiligheid en beveiliging van de transacties die plaatsvinden. Fintech zal ervoor zorgen dat elke transactie tussen instellingen en individuen wordt beschermd, inclusief alle klantgegevens en persoonlijke informatie.