Er wordt gezegd dat China op zoek is naar een systeem dat lijkt op zijn sociale kredietsysteem, maar dan toegepast in de Metaverse en andere virtuele online werelden.
Digitale ID voor Metaverse-gebruikers
Op 20 augustus rapporteerde POLITICO dat China Mobile, een staatsbedrijf in de telecomsector, een plan heeft voorgesteld voor de introductie van een digitale ID voor alle gebruikers van Metaverse en andere online virtuele werelden. Deze voorgestelde digitale ID zou gebaseerd zijn op ‘natuurlijke kenmerken’ en ‘sociale kenmerken’.
Volgens de voorgestelde maatregelen, die worden gemotiveerd door het doel om “orde en veiligheid in de virtuele wereld te handhaven”, zou de digitale ID aanzienlijke persoonlijke informatie en identificeerbare gegevens bevatten, waaronder informatie over iemands beroep. Bovendien werd gesuggereerd dat dergelijke gegevens permanent zouden worden opgeslagen en gedeeld met de autoriteiten.
Een concreet voorbeeld van hoe dit systeem zou kunnen worden toegepast, betreft het aanpakken van gebruikers die “geruchten verspreiden en chaos veroorzaken in de Metaverse”. Met de voorgestelde digitale ID zou de politie in staat zijn om dergelijke personen snel te identificeren en te bestraffen. Dit voorstel roept vragen op over privacy en de mate van controle die overheden kunnen uitoefenen binnen deze virtuele online omgevingen.
Het voorstel vertoont gelijkenissen met het sociale kredietsysteem van China, een nog in ontwikkeling zijnde infrastructuur die tot doel heeft het gedrag van burgers te verbeteren door hen te beoordelen en te classificeren op basis van diverse statistieken. Dit systeem heeft tevens dienstgedaan als een handhavingsmechanisme.
Verhindering van sociale overtreders
In 2019 rapporteerde de Associated Press dat de autoriteiten in 2018 maar liefst 17,5 miljoen gevallen hebben geregistreerd waarbij sociale overtreders werden verhinderd om vliegtickets te kopen. Daarnaast werden 5,5 miljoen andere sociale overtreders bestraft met uitsluiting van de aankoop van treinkaartjes.
Op 5 juli jongstleden bracht China Mobile deze voorstellen ter sprake tijdens discussies met een focusgroep die de Metaverse onderzocht. Deze focusgroep was samengesteld door het Communicatietechnologiebureau van de Verenigde Naties, de International Telecommunication Union (ITU).
De Metaverse focusgroep zal in oktober opnieuw samenkomen voor een stemming over de voorgestelde maatregelen.
Mogelijk aanzienlijke repercussies
Indien deze voorstellen worden aangenomen, kunnen ze aanzienlijke repercussies hebben voor telecombedrijven en technologieondernemingen, omdat de Metaverse-groep van de ITU zich richt op de ontwikkeling van nieuwe standaarden voor Metaverse-diensten.
Een bron binnen de groep, die onlangs met POLITICO heeft gesproken, suggereert dat Chinese bedrijven die betrokken zijn bij de focusgroep naar verluidt veel meer voorstellen met betrekking tot de Metaverse indienen dan hun tegenhangers uit de Verenigde Staten en Europa.
Ze zeiden verder dat China “het lange spel probeert te spelen”, zodat zijn voorstellen de standaard zijn voor de Metaverse als het gebruik ervan wijdverbreid wordt.
“Stel je een Metaverse voor waar je identiteitsprotocollen worden ingesteld en gecontroleerd door de Chinese autoriteiten. Elke regering moet zich afvragen: ‘Is dat het soort meeslepende wereld waarin we willen leven?’”, zei de persoon als slot.
Het bericht Rapport: China stelt voor om zijn sociale kredietsysteem naar de Metaverse te brengen verscheen eerst op Newsbit.