De internationale koffieketen Starbucks heeft aangekondigd zijn Web3 platform ‘Starbucks Odyssey’ op te heven. Eind 2022 werd de bèta versie van het loyaliteitsprogramma gedreven door non-fungible tokens (NFT’s) gelanceerd, maar binnenkort wordt hier een punt achter gezet. Of het een definitief einde markeert binnen de crypto-wereld is vooralsnog onduidelijk.
NFT-programma beëindigt
Op de bijgewerkte FAQ-pagina van Odyssey schrijft Starbucks dat het programma op zijn einde loopt. “De Starbucks Odyssey Beta moet eindigen om ons voor te bereiden op de volgende stappen terwijl we het programma blijven ontwikkelen,” zo wordt er geschreven.
Op 31 maart zal het platform gesloten worden. Gebruikers hebben nog tot 25 maart de tijd om zogenoemde ‘journeys’ te voltooien. Dit is een reeks van online activiteiten gerelateerd aan koffie waarmee men beloond wordt met digitale postzegels in de vorm van NFT’s.
Waarom het programma tot een einde komt is vooralsnog een groot vraagteken. Bovendien is het nog onzeker of het wordt opgevolgd door een nieuw Web3 initiatief.
De FAQ benadrukt dat Starbucks “werkt aan een plek waar leden in de toekomst kunnen verbinden,” maar geeft geen aanwijzing dat het platform in zijn huidige vorm zal terugkeren, noch dat er uiteindelijk een “geëvolueerde” versie zal verschijnen.
Op de vraag wat de volgende ‘’fase’’ van Starbucks Odyssey is, wordt het volgende als antwoord geschreven:
‘’Hoewel het Starbucks Odyssey Beta-programma eindigt, kijken we uit naar wat er hierna komt en zijn we dankbaar voor je voortdurende betrokkenheid en feedback. We zijn dankbaar dat we deze kans hebben gehad om verschillende manieren te testen om gemeenschap en loyaliteit bij Starbucks te stimuleren, en we kijken ernaar uit om deze inzichten met een breder publiek te delen.’’
NFT’s op Polygon netwerk
In september 2022 sloeg Starbucks de handen ineen met Polygon (MATIC), een layer-2 netwerk bovenop Ethereum (ETH), om drie maanden later de beta-versie van Odyssey uit te brengen.
Sinds de lancering is Odyssey een gesloten bètaprogramma gebleven. Starbucks heeft af en toe meer gebruikers toegelaten en organiseerde verkopen van gelimiteerde NFT-stempels.
Iedere NFT heeft een waarde in punten die wordt gebaseerd op de zeldzaamheid ervan. Deze punten konden ingeruild worden voor cursussen, evenementen en merchandise.
Het bericht Starbucks beëindigt crypto-initiatief, Web3 plannen onzeker verscheen eerst op Crypto Insiders.