Helaas komt het nog te vaak voor; kleine crypto-projecten die enorme winsten beloven en met het bereik van bekende influencers de prijs van hun cryptocurrency proberen te pumpen. Directe oplichting kan je het niet noemen. Dergelijke hype-projecten zitten dan ook in het grijze gebied van de crypto-markt; ze doen volgens de wet misschien niets verkeerd, maar we hebben er uiteindelijk niet echt iets aan.
SafeMoon en zijn grote beloftes
Begin deze week was in het crypto nieuws te lezen over SafeMoon (SAFEMOON), een project dat lange tijd in de belangstelling heeft gestaan. Een enorme marketingcampagne zorgde ervoor dat miljoenen investeerders in aanraking kwamen met het project. Een project dat er door zijn grote beloftes best goed uitzag als investering voor de toekomst.
En dat imago werd versterkt toen bekendheden als YouTuber Jake Paul en rapper Soulja Boy het project aanprezen. Zij worden nu echter aangeklaagd omdat zij hun bags gedumpt zouden hebben nadat ze de SAFEMOON prijs flink op hadden gepompt.
Hype
En ook dichterbij huis hebben we dergelijke projecten. Zo was gisteren te lezen dat kickbokser Rico Verhoeven en Michael van Gerwen onder vuur zijn komen te liggen voor het promoten van Florin, een cryptocurrency van Nederlandse makerlij. Het project is bedoeld als store-of-value en beloont investeerders die hun bezit vast blijven houden en niet verkopen.
Het zijn dit soort projecten in het grijze gebied, waartoe voor mij ook shiba inu (SHIB) behoort, waar ikzelf ver van wegblijf. De waarde van de projecten vloeit vooral voort uit hype en niet uit een revolutionaire technologie die onze wereld op den duur ook echt een stukje beter kan maken.
3 tips
Uiteindelijk is het uiteraard aan de investeerder zelf waar hij of zij geld instopt. Hype coins zijn vaak high risk, high reward, wat betekent dat je er grote winsten mee kan behalen maar daarvoor wel enorm veel risico moet lopen. Hier zijn drie tips die je al een end opweg zullen helpen bij het al dan niet investeren in een cryptocurrency:
- Basseer je investeringen nooit enkel op de mening van een influencer.
- Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat hoogstwaarschijnlijk ook.
- Doe altijd eigen onderzoek.
Wil jij meer leren over crypto en wil je hulp bij het onderzoeken van projecten? Word dan Insider en kom de eerste 30 dagen gratis een kijkje nemen op ons platform.
The post Analyse: Timo’s take: Het grijze gebied van de crypto-markt
appeared first on Crypto-Insiders.