consumentconsument



De angst voor een recessie lijkt langzaam toe te nemen. Maar wanneer economen het over recessie hebben, denken we al snel aan rentestanden, inflatiecijfers en werkloosheidsdata. Maar er zijn ook andere, minder traditionele indicatoren die volgens sommigen vroege signalen kunnen geven van een economische neergang. Denk aan lippenstift, kartonnen dozen of zelfs luierzalfjes.

Hoewel deze signalen vaak met een korreltje zout worden genomen, bieden ze een verrassende blik op het consumentengedrag in economisch onzekere tijden. In dit artikel zetten we een aantal van deze unieke feitjes op een rijtje.

1. Minder snacks

Tijdens recessies kopen consumenten vaak minder snacks. General Mills, een Amerikaans voedingsmiddelenbedrijf, meldde recent bijvoorbeeld een omzetdaling van 5%. Zelfs snacks voor huisdieren gingen minder over de toonbank. Mini-alcohol flesjes zien tijdens recessies daarentegen juist een forse stijging in populariteit.

2. Lippenstift blijft populair

Opvallend genoeg kopen mensen in moeilijke tijden vaker lippenstift als “betaalbare luxe.” In 2001 en tijdens de financiële crisis van 2008 was dit al zichtbaar. En ook nu zien we de schoonheidsindustrie groeien ondanks de inflatie.

3. Mannen kopen minder ondergoed

Voormalig Fed-voorzitter Alan Greenspan stelde ooit dat mannen het kopen van nieuw ondergoed uitstellen in slechte tijden. Tijdens de Grote Recessie was er inderdaad een daling zichtbaar, gevolgd door herstel in de jaren erna.

4. Kartonnen dozen

Kartonnen dozen zijn cruciaal in de distributie van goederen. Een daling in vraag kan wijzen op teruglopende consumptie. In 2022 daalde de verzending van dozen met 8,4% — de grootste krimp sinds 2009.

5. Bezuinigen op luiers

Wanneer ouders bezuinigen op luiers, stijgt de verkoop van zalfjes tegen luieruitslag. In 2011 steeg deze verkoop met 8%, terwijl de verkoop van luiers zelf juist afnam. Dit unieke product is dus een goede indicator van een recessie.

6. Champagne: Minder reden tot feest

In tijden van recessie laten consumenten de duurdere Champagne staan. Voor de crisis in 2008 werden er in de VS 23 miljoen flessen verkocht; in 2009 nog maar 12,5 miljoen. 

Al deze signalen wijzen uiteindelijk op hetzelfde: terughoudendheid bij consumenten. Minder luxe-uitgaven, minder impulsaankopen en een voorkeur voor kleinere, goedkopere alternatieven. Hoewel geen van deze indicatoren op zichzelf een recessie voorspelt, kunnen ze samen een beeld schetsen van de economische stemming. Of economen ze ook daadwerkelijk gebruiken om een recessie te voorspellen is onwaarschijnlijk. Interessant is het wel.

Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!

Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!

Maak je account en Claim je €10 gratis.

Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!

Het bericht Van lippenstift tot champagne: 6 ongewone signalen voor een recessie verscheen eerst op Newsbit.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!