



Tesla-beleggers zijn gewend aan turbulente tijden, maar de afgelopen maanden worden hun zenuwen stevig op de proef gesteld. Sinds de jaarwisseling is het aandeel van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s met maar liefst 33% gedaald. De oorzaak ligt vooral bij de toenemende onrust rond CEO Elon Musk, die zich de laatste tijd nadrukkelijk roert in de Amerikaanse politiek.
Het eerste kwartaalrapport laat zien dat deze politieke bemoeienis niet zonder gevolgen blijft. De wereldwijde verkoop van Tesla staat onder druk. Maar wat betekent deze ontwikkeling voor de toekomst van het bedrijf — en waar staat Tesla over vijf jaar?
Verkoopcijfers onder druk door protesten en terugval in Europa
Nu Elon Musk zijn eerste kwartaal als “speciale regeringsmedewerker” van de Trump-regering afsluit, bevindt Tesla zich in een compleet nieuwe realiteit. In de Verenigde Staten heeft het bedrijf te maken met aanhoudende protesten, sabotage en zelfs brandstichting bij winkels en voertuigen. Tegelijkertijd verliest Tesla in Europa fors terrein, waar het marktaandeel aanzienlijk is gedaald.
In het eerste kwartaal van 2025 leverde Tesla wereldwijd 336.681 voertuigen af — een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat aantal ligt zelfs onder de meest sombere verwachtingen van analisten, die rekenden op 360.000 tot 370.000 leveringen.
Hoewel Tesla geen regionale cijfers publiceert, wijzen bronnen erop dat de terugval vooral in de Europese Unie plaatsvond. Volgens persbureau AP zijn de Tesla-verkopen in Europa met 49% gedaald, terwijl de bredere auto-industrie in diezelfde periode juist groeide.
Toch is er ook een positieve kant. De cijfers suggereren dat Tesla buiten Europa, met name in de Verenigde Staten en China, relatief goed blijft presteren. Hoewel Europa 449 miljoen inwoners telt, ligt de consumptieve besteding daar op slechts 58% van die in de VS, wat de groeipotentie voor Tesla in Europa relatief beperkt maakt. Daarnaast krijgen Europese markten te maken met een sterke opkomst van Chinese EV-fabrikanten, die de concurrentie verhevigen en de marges voor Tesla verder onder druk zetten.
Wat brengt de nabije toekomst voor Tesla?
Voor de korte termijn ziet het er somber uit. Zelfs als de vraag aantrekt, is de kans groot dat Tesla in de rest van 2025 jaar-op-jaar dalingen blijft rapporteren vanwege de sterke cijfers van vorig jaar. Toch lijkt het dieptepunt bereikt. Vanaf 2026 zou Tesla volgens analisten weer kunnen gaan groeien, mede dankzij een aantal opkomende ‘triggers’.
Een belangrijke factor is Tesla’s verouderde modellijn. De populaire Model Y is sinds 2020 nauwelijks gewijzigd. Daar komt nu verandering in: met de Juniper-update krijgen kopers een frissere buitenkant, betere interieurbekleding en een iets groter rijbereik.
De tegenvallende verkoopcijfers van Q1 kunnen deels verklaard worden door consumenten die wachten op dit nieuwe model. Voor de grotere Model S en Model X staan vergelijkbare updates gepland tegen het einde van 2025 — wat het toneel zou kunnen vormen voor een opleving in 2026.
De visie voor de komende vijf jaar
Elon Musk stond dit voorjaar veelvuldig in de schijnwerpers door zijn rol als hoofd van het nieuwe Department of Government Efficiency (DOGE). Hij hield zich bezig met overheidsbezuinigingen, woonde kabinetsvergaderingen bij, en mengde zich in de verkiezingen voor het Hooggerechtshof van Wisconsin. Ondanks de ophef rond zijn politieke betrokkenheid, wordt verwacht dat hij voor juni terugtreedt uit zijn overheidsfunctie om zich weer volledig te richten op Tesla en zijn andere bedrijven.
Voor de lange termijn ligt Tesla’s groeipotentieel in software, kunstmatige intelligentie en robotica. Volgens adviesbureau McKinsey zal in 2030 zo’n 12% van alle nieuwe auto’s zelfrijdend zijn, oplopend tot 37% in 2035. Tesla loopt voorop dankzij zijn enorme vloot voertuigen die data genereren voor zijn AI-supercomputer Dojo.
In een steeds instabieler wordende wereldmarkt lijkt Tesla vooral afhankelijk van zijn positie in de Verenigde Staten. De nieuwe 25%-heffing op geïmporteerde auto’s onder de Trump-regering zorgt voor onzekerheid, maar Tesla lijkt hier relatief ongevoelig voor omdat zijn Amerikaanse modellen volledig worden geassembleerd in Texas en Californië.
Is een Tesla aandeel te duur?
Voor nu is voorzichtigheid geboden. Met een forward P/E-ratio van 101 is Tesla op dit moment stevig gewaardeerd. Gezien de huidige uitdagingen kan het voor langetermijnbeleggers verstandig zijn om te wachten op een beter instapmoment.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Het bericht Waar staat het aandeel Tesla over vijf jaar? Beleggers maken zich zorgen verscheen eerst op Newsbit.