Lange tijd was SafeMoon (SAFEMOON) een grote hype. De waarde van de cryptocurrency steeg meerdere keren zeer hard en het marketingteam van het project draaide overuren, zoals te zien in de grote marketingcampagnes van het project. Maar nu heeft het project een class action rechtszaak aan de broek gekregen. Waarom lees je in dit artikel.
SafeMoon en influencers
Naast SafeMoon LLC, het geregistreerde bedrijf achter het project, worden ook een paar bekende personen voor de rechter gesleept. In de aanklacht zijn namen als Jake Paul, Soulja Boy en Lil Yachty the lezen. Zij zouden het project met hun bereik hebben geholpen om de koers van SAFEMOON te pumpen. Deze beroemdheden werden in SAFEMOON tokens betaald en uiteraard zouden zowel het SafeMoon-team als de influencers goed gebruik hebben gemaakt van de stijgende koersen door hun tokens te dumpen.
Dit noemt men ook wel een pump en dump. Een cryptocurrency wordt flink opgehypt met grote beloftes en mooie plaatjes. Nietsvermoedende investeerders denken een goede investering te doen op aanraden van bijvoorbeeld Jake Paul. Deze Jake Paul dumpt vervolgens zijn eigen tokens temidden van de exploderende prijzen.
SafeMoon is een piramidespel
In de aanklacht valt ook te lezen dat SafeMoon een piramidespel zou zijn. Het project zou, mede met de hulp van de eerdergenoemde influencers, investeerders misleid hebben om SAFEMOON tokens te kopen. Daarbij beloofde het project onrealistische winsten.
De realiteit was echter dat de koers van de crypto inderdaad ongeveer drie keer hard wist te pumpen. Maar na al deze pumps volgde een enorme dump. Investeerders zagen hun investeringen dus eerst hard groeien, wat weer voor meer hype zorgde bij nieuwe investeerders, om alles vervolgens weer te zien verdampen. Vooral voor investeerders die tijdens een van de toppen inkochten is dit zuur.
SafeMoon deed loze beloftes
Ook onderdeel van de class action rechtszaak zijn de loze beloftes van het project. Begin 2021 beloofde het project dat het aan het einde van het tweede kwartaal in 2021 een eigen wallet zou lanceren. Aan het einde van het derde kwartaal zou vervolgens een non-fungible token (NFT) marktplaats gelanceerd worden om in het vierde kwartaal een SafeMoon exchange te lanceren.
Uiteraard kwam het deze beloftes in de verste verte niet na. Dergelijke beloftes zijn kenmerkend voor dit soort projecten en moeten eraan bijdragen dat investeerders een zekere vorm van fear of missing out (FOMO) ervaren en dus zo snel mogelijk willen kopen.
Een vuistregel in crypto die altijd van pas komt: Als iets té mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat hoogstwaarschijnlijk ook.
The post Analyse: Waarom SafeMoon en bekende influencers worden aangeklaagd in de VS
appeared first on Crypto-Insiders.